Structuurformules

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 636

Structuurformules

hallo,

ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over afwasmiddel. ik heb al zitten zoeken naar structuurformules van allemaal stofjes, maar van heelveel heb ik ze niet kunnen vinden. is er hier misschien iemand die mij daarmee kan helpen?

groetjes alinda


Berichten: 636

Re: Structuurformules

daar had ik al gekeken, maar ik weet niet hoe die dingen eruit zien, dus dan kan ik ze ook niet tekenen.

Berichten: 857

Re: Structuurformules

Wat zijn de stoffen die je moet tekenen?

Op www.acros.be moet je dan de engelse naam invullen en krijg je alle stof eigenschappen en structuur.

Berichten: 541

Re: Structuurformules

http://www.acros.be/

Je moet wel de engelse naam weten

te laat

Berichten: 636

Re: Structuurformules

t zijn er best wel veel, maar ik probeer er gewoon zo veel mogelijk te krijgen. van deze zoek ik ze eigenlijk nog: alkylsulfonaat (AS), alkylethersulfaat (AES), DiEthyl Ester DiMethyl AmmoniumChloride (DEEDMAC), DiEster Quat (DEQ), DiEster TriEthanolAmine Quat (DETEAQ). k weet wel dat een quat een quaternaire ammoniumverbinding is, maar ik weet niet hoe die eruit ziet. je hebt dan nog 'quat 1' en 'quat 3'. 'quat 1'= alkyl dimethyl benzyl ammoniumchloride en 'quat 3'= didecyl dimethyl ammoniumchloride. en zover k nu zie is de laatste alcoholethoxylaat. hoop dat je me een beetje kunt helpen.

Berichten: 636

Re: Structuurformules

nog even een klein vraagje: wat is actief zuurstof?

Berichten: 857

Re: Structuurformules

:eusa_sick: zo..daty zijn niet de simpelste formules...Heb je ook molecuulformules van deze stoffen?

Berichten: 636

Re: Structuurformules

nee, k heb geen molecuulformules. natuurlijk zijn ze moeilijk, als ze makkelijk waren had k ze zelf misschien wel kunnen tekenen :eusa_sick:

Berichten: 857

Re: Structuurformules

Ik heb op chemfinder en acros gezocht..zelfs via de cas nummers maar ik kon niets vinden :eusa_sick:

Bel de afwasmiddel fabriek en vraag naar molecuulformules of een kopie van veiligheidsbladen..

Maar heb je zulke moeilijke formules nou werkelijk nodig voor een PWS?

Berichten: 636

Re: Structuurformules

ok, bedankt iig :eusa_sick: dan zet ik ze er gewoon niet in. maar weet je van waterstofperoxide misschien? en wat is soda, k heb 2 verschillende gevonden: natriumcarbonaatdecahydraat, Na2CO3·10 H2O of is het natriumcarbonaat, Na2CO3.

Natriumsilicaat is een scheikundige verbinding van siliciumdioxide (SiO2 uit zuiver zilverzand), dinatriumoxyde (Na2O) en water. en dan heb ik ook nog: Natriumperboraat en/of -percarbonaat en polycarboxylaten. Weet je die misschien? als je t niet weet gaat t over, maar ja, vragen kan geen kwaad dacht k zo.

Berichten: 857

Re: Structuurformules

waterstof peroxide = H-O-O-H

Soda is natriumcarbonaat. Die decahydraat betekend alleen dat het kristalwater bevat meet niet.

Natrium silicaat

Natriumperboraat

Percarbonaat

een polycarboxylaat is een naam van een groep stoffen..welke stof je bedoelt weet ik dus niet

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Structuurformules

Je wilt dus de structuurformules weten van allerlei ingrediënten van afwasmiddelen. Ik zal eens voor je kijken.

Berichten: 857

Re: Structuurformules

Ik vraag me sterk af of je werkelijk de structuurformules moet hebben? Wat moet je in je profielwerkstuk beantwoorden?

Berichten: 636

Re: Structuurformules

Polycarboxylaten zijn wateroplosbare polymeren die zijn opgebouwd uit acrylzuur of acrylzuur en maleïnezuur. mijn leraar had bij een paar van die namen bijgezet: formules? maar ja, als ik ze niet kan vinden, kan dat niet.

Reageer