Structuurformules

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 857

Re: Structuurformules

Polycarboxylaten zijn wateroplosbare polymeren die zijn opgebouwd uit acrylzuur of acrylzuur en maleïnezuur. mijn leraar had bij een paar van die namen bijgezet: formules? maar ja, als ik ze niet kan vinden, kan dat niet.
Je kan nu zelf al de vraag oplossen.

Zoek de structuren van acrylzuur en maleïnezuur en maak er een polymeer van,

Ik mag aannemen dat je weet wat een polymeer is.

Berichten: 636

Re: Structuurformules

k pak mn scheikundeboek er even bij, daar staat wel in wat een polymeer is. heb dat hoofdstuk nog niet gehad.

Berichten: 857

Re: Structuurformules

Een polymeer is een stof waarin allemaal moleculen aan elkaar gebonden zijn tot een lange keten. (Heel simpel gezegt)

Polyacrylaat

Je breekt een C=C open waardoor ·C-C· ontstaat (· = een elektron) wanner je dit bij een nog een C=C binding doet kun je de ·C-C· delen aan elkaar koppelen tot een lange keten. In de link staat het al gegeven.

Berichten: 636

Re: Structuurformules

dit is maleinezuur

http://www.woc.sci.kun.nl/data/pictures/dadml/110-16-7.gif

en dit is acrylzuur

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/c/ca/Acrylzuur.gif

hoe maak je van die 2 dan een polymeer? Bij acrylzuur de bovenste dubbele binding openbreken en dan die maleinezuur er ergens bij aan doen?

Berichten: 857

Re: Structuurformules

Je breekt de C=C binding van acrylzuur open en ook de C=C van maleïnezuur. De ·C-C· binding die je overhoud koppel je aan elkaar vast

Zoals in de link die ik je gaf

Berichten: 636

Re: Structuurformules

ja, dat snap ik, maar aan welke kant moet ik de maleinezuur er dan aan doen? aan een van die 2 C's waar die binding tussen uit is, maar welke?

Berichten: 857

Re: Structuurformules

Dat maakt helemaal niets uit voor de structuur van het molecuul. Een polymeer bestaat niet uit 2 aan elkaar gekoppelde moleculen maar uit duizenden aan elkaar gekoppelede moleculen.

Teken de structuur zo:

Acrylzuur - Maleïnezuur - Acrylzuur - Maleïnezuur

Zet dan het geheel tussen haakjes en zet er een n bij ... die n staat voor een n aantal keer dezelfde keten herhalen.

Berichten: 636

Re: Structuurformules

ok :eusa_sick: bedankt. kan ik weer even stukje verder. als er nog iets is, zet k t er wel weer neer.

Berichten: 857

Re: Structuurformules

Geen probleem hoor...we zijn op het forum om elkaar te helpen..Ik hoop dat je het nu redelijk door hebt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Structuurformules

ja, dat snap ik, maar aan welke kant moet ik de maleinezuur er dan aan doen? aan een van die 2 C's waar die binding tussen uit is, maar welke?
Aan de eerste C van bijvoorbeeld maleine zuur komt de 2e C van acrylzuur :eusa_sick:

Berichten: 2.399

Re: Structuurformules

t zijn er best wel veel, maar ik probeer er gewoon zo veel mogelijk te krijgen. van deze zoek ik ze eigenlijk nog: alkylsulfonaat (AS), alkylethersulfaat (AES), DiEthyl Ester DiMethyl AmmoniumChloride (DEEDMAC), DiEster Quat (DEQ), DiEster TriEthanolAmine Quat (DETEAQ). k weet wel dat een quat een quaternaire ammoniumverbinding is, maar ik weet niet hoe die eruit ziet. je hebt dan nog 'quat 1' en 'quat 3'. 'quat 1'= alkyl dimethyl benzyl ammoniumchloride en 'quat 3'= didecyl dimethyl ammoniumchloride. en zover k nu zie is de laatste alcoholethoxylaat. hoop dat je me een beetje kunt helpen.
De namen hier zijn algemene namen. Er zijn bijvoorbeeld een hele boel verschillende ethoxylaten.

Afbeelding

De kop hier is een ethyleneoxide. Deze kop zorgt voor het water oplosbare vermogen (polair). De staart is apolair en kan ook weer uit verschillende dingen bestaan. Dit plaatje is bijvoorbeeld een phenylethoxylaat, maar je hebt ook ethoxylaten met andere staarten als gewone koolstof ketens, de staarten waren trouwens alcoholen voordat ze gekoppeld zijn aan de ethoxylaatgroep. Van andere zepen weet ik de oorsprong van de naam niet zo goed, maar op deze manier moet je te werk gaan.

Berichten: 115

Re: Structuurformules

nog even een klein vraagje: wat is actief zuurstof?
hoi,

volgens mij wordt die naam gebruikt voor allerhande oplossingen

waarin zuurstof in radicalaire vorm kan ontstaan

zoals waterstofperoxide, ozon...

het wordt zelfs gebruikt als benaming voor oplossingen waarin hele

kleine zuurstofbelletjes verdeeld zijn.

geen goeie definitie dus :eusa_sick:

Wat ik zeker weet is dat ozon kan gebruikt worden in

wasmachines als vervanger van waspoeder.

Het is beter en het is milieuvriendelijker.

Wordt gebruikt om op industriele schaal te wassen.

Berichten: 636

Re: Structuurformules

actief zuurstof is ozon? heb nog een topic geopend met die vraag. dat actief zuurstof komt vrij uit waterstofperoxide. dan is het actief zuurstof OH met een elektron bij de O. toch? dat zeiden ze daar.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Structuurformules

Het gaat alleen om de radicaalvorming.

Berichten: 636

Re: Structuurformules

heb even isis draw gedownload en het teken van de polycarboxylaat is nou gelukt :eusa_sick: t lukt me alleen nog niet om hem in te voegen in word. weet iemand hoe dat kan? iemand die t weet?

Reageer