Structuurformules

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Structuurformules

Ik heb hier geen ISIS/DRAW bij de hand, maar ik meen me te herinneren dat je structuurformules als JPEGjes kan opslaan. Die kan je gewoon in je Word-document opnemen via Insert - Picture - From file.

Of als je de structuur gewoon kopieert (control-c na selecteren) en dan plakt (control-v)?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 636

Re: Structuurformules

het is gelukt met control-c en control-v. ik had dat gisteren ook al geprobeerd, maar toen liep de computer steeds vast. nu dus niet :eusa_sick:

Berichten: 9

Re: Structuurformules

Eerst even een reactie op de structuur die Napoleon1981 heeft getekend:

Dit is de structuur voor een nonylphenolethoxylaat, oftewel het ethyleenoxide addukt van nonylphenol.

De strukturen die Peertje vroeg zijn:

alkylsulfonaat:

Afbeelding

(de lengte van de alkylstaart kan verschillen voor wrdt C12 (=lauryl) gebruikt

Dit geldt trouwens voor de meeste alkylstaarten in wasmiddelen. De alkylstaarten zijn vaak gebaseerd op natuurlijke vetzuren (dus C12-C18)

alkylethersulfaat:

Afbeelding

DEEDMAC, het anion is vaak chloride (van het kwaterneringsreagens methylchloride):

Afbeelding

DEQ:

Afbeelding

DETEAQ wordt veel gebruikt als wasverzachter, het anion is dan methosulfaat (van het quaterneringsreagens DMS, dimethylsulfaat):

Afbeelding

Quat1:

Afbeelding

Quat3:

Afbeelding

Een quaternair ammoniumverbinding heeft een stikstof waaraan 4 koolstofattomen vastzitten (quatro = 4) Hierdoor krijgt de stikstof een positieve lading (een tertiair amine (3 koolstofatomen) wordt met een quaterneringreagens een ammonium)

Een alcoholethoxylaat is een serie surfactants die op de volgende mannier gemaakt worden:

Afbeelding

Hierin is R een hydrofoob gedeelte (bijv. een C12-alkyl) en de ethyleenoxideketen het hydrofiele gedeelte. Het ethyleenoxide gedeelte wordt ook wel de PEG-staart genoemd,van Poly(EthyleenGlycol).

Succes ermee!

Berichten: 2.035

Re: Structuurformules

het is gelukt met control-c en control-v. ik had dat gisteren ook al geprobeerd, maar toen liep de computer steeds vast. nu dus niet  [-X
Let op: copy/paste geeft (in Word) een nog steeds aan ISIS/Draw gelieerd plaatje (je kan het dubbelklikken en dan wordt het geopend in ISIS/Draw!), terwijl copy en dan 'paste special' (bijv. als Windows metafile) een 'echt' plaatje in Word geeft!

Hier maakt dat niet zoveel uit, maar dezelfde copy/paste-truc van bijv. Excel naar Powerpoint kan je in een presentatie van 5 slides TWINTIG Mb schelen! (ik overdrijf niet :lol: )

Berichten: 9

Re: Structuurformules

Nog even voor de duidelijkheid, bij de structuurformules die ik heb getekend heb ik een willekeurige alkylstaart getekend.

Alleen van Quat 3 heb ik de juiste lengte getekend (decyl = C10)

Voor de rest geldt: alkylstaarten van C10 - C18 (zowel verzadigd en onverzadigd)

Onder de C10 is er over het algemeen te weinig hydrofobiciteit om goed als surfactant te opereren. C20 en hoger komen niet zoveel voor, maar bestaan natuurlijk wel (arachidyl en behenyl = C20 resp. C22)

Berichten: 636

Re: Structuurformules

heel erg bedankt voor al die structuurformules. heb je verstand van wasmiddelen ofzo?

Berichten: 636

Re: Structuurformules

nog weer een vraagje van mij (jaja, t houdt nog niet op :lol: ) k zocht de structuurformules van zetesol en glycinetenside. k kon ze niet vinden. weet iemand die misschien? + de scheikundige naam ervan en ook van betaine en citroenzuur.

citroenzuur --> is dat 2-hydroxy-1,2,3-propaantrizuur?

betaine

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Structuurformules

Peertje, je kan ook je geposte berichten bewerken in plaats van zo kort na elkaar telkens nieuwe posten.

Ik heb de overbodige posts verwijderd.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 636

Re: Structuurformules

ok beryllium sorry. :lol: weet je misschien ook nog antwoord op mn laatste vraag?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Structuurformules

Even aan het zoeken geslagen...

Zetesol is een merknaam (bron); triviale naam bijvoorbeeld Sodium Laureth Sulphate (ik zou het vertalen als natriumlaurylsulfaat, ik weet niet helemaal zeker of dat correct is).

Betaine: ik zie een andere structuur op bovenstaande link dan jij aangeeft: CH3-(CH2)10-CO-NH-(CH2)3-N+(CH3)2-CH2-COO-

Citroenzuur heb je goed!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 636

Re: Structuurformules

ok, en wat is dan de goede betaine?

Berichten: 2.035

Re: Structuurformules

Peertje's structuur is bijna goed.... Betaine is N,N,N-trimethyl Glycine, dus (CH3)3-N+-CH2-COO-

Berichten: 9

Re: Structuurformules

Hallo Peertje,

Inderdaad heb ik verstand van wasmiddelen, ik werk namelijk o.a. aan de ontwikkeling van nieuwe wasmiddelen!

Wat betreft Zetesol, het is inderdaad een merknaam (te weten van Zschimmer & Schwarz). Ik weet niet zeker of alle producten met die merknaam alkyl ether sulfaten zijn, sommige in ieder geval wel.

Mocht het Sodium Laureth Sulphate zijn, dat staat voor natrium laurylether sulfaat.

Dus wordt er een ge-ethoxyleerd lauryl alcohol (=C12) gebruikt wat vervolgens wordt gesulfateerd en geneutroliseerd met natronloog (vandaar het natrium zout)

Over het algemeen wordt hiervoor een laurylalcohol met ongeveer 3 mol ethyleenoxide voor gebruikt.

De struktuur is dus zoals de alkylether sulfaat die ik eerder heb gegeven, maar dan met een herhalende eenheid van 3 (x=3)

Over de betaïnes: dit is een verzamelnaam van verbindingen. De basis betaïne is inderdaad zoals The Herminator die aangaf (komt uit bieten, latijn = betanus)

Betaïnes worden ook gebruikt als surfactant, maar dan is 1 methyl groep vervangen door een langere alkyl staart (C12-18).

Berichten: 636

Re: Structuurformules

ok, heel erg bedankt :P en hoe ziet ethersulfaat eruit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Structuurformules

Code: Selecteer alles


    ||       ||

Na-O -S-O-S- O-Na

    ||       ||




Reageer