proef van miller

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

proef van miller

hallo,

Op het moment zijn we een profielwerkstuk aan het maken over de proef van Miller in klas 6 van het VWO. Het gaat er hier om uit anorganische (vermeende oersoep) componenten aminozuren te verkrijgen. In de proef worden er elektrische ontlading gebruikt om de reacties op gang te krijgen. We zouden graag wat reactiemechanismen te weten krijgen die we nergens kunnen vinden. Het gaat om de volgende reacties. (we weten dat de reacties plaatsvinden, maar hoe dat is voor ons de vraag).

CH4 + NH3 > HCN (waterstofcyanide)+ 3 H2

CH4 + H2O > H2CO (methanal) + 2 H2

Er zijn verder ook geen katalysatoren aanwezig. We hebben deze nodig omdat vanuit methanal en andere aldehydes en waterstofcyanide met behulp van de strecker synthesis glycine en alanine en andere aminozuren gevormd kunnen worden.

Kunnen jullie de reactiemechanismes geven of weten jullie misschien een informatiebron die ons kan helpen?

alvast bedankt

Berichten: 541

Re: proef van miller

Ik weet niet of je deze proef daadwerkelijk uit gaat voeren maar HCN (blauwzuur) is zwaar giftig

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwzuur

Bewerkt:

Typfout

Berichten: 2

Re: proef van miller

ja we mogen de proef niet uitvoeren, daarom is het een soort literatuurstudie geworden over de proef van miller. We gaan er verder niets mee doen, maar het is wel fijn te weten wat er precies in de proef gebeurt, daarom willen we de reactiemechanismen graag weten.

Berichten: 2.035

Re: proef van miller

Ik zou eerst even wat zoeken op Google... voor zover ik me kan herinneren is Miller's proef (beter bekend als 'Miller-Urey proef') achterhaald omdat er andere gassen (voornamelijk N2 en CO2) in de oersoep aanwezig zouden zijn geweest dan de NH3 en CH4 die hij veronderstelde.....

Berichten: 485

Re: proef van miller

mijn PO ging daar ook over. Prebiotische synthese om precies te zijn. In de natuur en techniek van een aantal jaar geleden staan een paar artikelen, dat gaat over de stap na de proef van miller. Heel interessant!!

Reageer