[scheikunde] tanderosie en buffercapaciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] tanderosie en buffercapaciteit

Hallo,

ik doe met twee medeleerlingen mijn practische opdracht van scheikunde over tanderosie. Daarbij wilden we o.a. kijken naar de buffercapaciteit van een aantal frisdranken. In ons leerboek zelf is niet veel over de buffercapaciteit te vinden. We weten dat je in ons geval moet kijken bij hoeveel toevoeging van bijvoorbeeld NaOH de pH van de frisdrank 5,5 is en 7,0. Tevens weten we dat je de buffercapaciteit krijgt als je kijkt naar hoeveel OH- je hebt moeten toevoeren zodat de pH waarde een eenheid hoger of lager wordt. Maar nu blijkt dat bijvoorbeeld van pH 5,5 naar 7,0 veel minder OH- nodig is dan van pH 3,4 naar 5,5. Hoe moet je nu de buffercapaciteit berekenen of hoe moet je de buffercapaciteit nu uitdrukken? (of wat is de formule van de buffercapaciteit :eusa_sick: )

Kan iemand mij helpen?

bij voorbaat dank

gr

Marieke

Re: [scheikunde] tanderosie en buffercapaciteit

Ken je het volgende artikel al, hierin staat beschreven wat buffercapaciteit is in verband met tand erosie.

http://www.tandvriendelijk.nl/persinfo/vak...n%20cijfers.doc

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] tanderosie en buffercapaciteit

Buffercapaciteit is afhankelijk van de pH range waar je inzit. De buffercapaciteit is het hoogst rond de pKa van je buffer. Zit je er meer dan een pH unit naast, dan gaat je buffercapaciteit gigantisch achteruit.

Re: [scheikunde] tanderosie en buffercapaciteit

Hallo Marieke,

Ik zat dit te topic te lezen en realiseerde me dat je eigenlijk geen antwoord op je vraag hebt gekregen dus alsnog.

Er is geen vast omlijnde definitie voor buffercapaciteit bij tand erosie dus in je werkstuk moet je zelf aangeven welke definitie je hanteert.

Bijv. BuffercapaciteitPh5,5 = mmol NaOH die nodig is om de pH van 1 liter frisdrank op pH 5,5 te brengen.

en de BuffercapaciteitPh7,0 = mmol NaOH die nodig is om de pH van 1 liter frisdrank op pH 7 te brengen

Ik hoop dat dit een antwoord op je vraag is en anders vraag verder over wat je onduidelijk is.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] tanderosie en buffercapaciteit

Bedankt voor jullie reactie! Ik denk da ik hier wel verder mee kan. :eusa_sick:

gr

Marieke

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: [scheikunde] tanderosie en buffercapaciteit

Misschien kan je het hierover ook eens hebben:

E.4.4.c. Fluoridering van tandpasta ter voorkoming van tandbederf

Aantasting van tandglazuur (mineraal beschouwd: hydroxyapatiet, Ca5(PO4)3OH) en de voorkoming hiervan door fluoridering van tandpasta of drinkwater is toepassing van:

i) de oplosbaarheid in functie van pH van hydroxyapatiet, Ca5(PO4)3OH, een basisch zout dat beter oplosbaar is in zuur milieu;

ii) de metathese naar fluoroapatiet met F- door de lagere oplosbaarheid van Ca5(PO4)3F;

iii) de algemene regel voor oplosbaarheid van zouten in termen van ladingsdichtheid: F- heeft een grotere ladingsdichtheid dan OH-;

iv) de theorie van zwakke zuren: F- in zuur minder geneigd tot vorming van HF (zwakkere base) dan OH- tot H2O, want HF is een sterker zuur dan H2O;

v) CaF2 ook slecht oplosbaar, dus geen F- toevoegen samen met melk.

i) Ca5(PO4)3OH(s) à 5 Ca2+(aq) + 3 PO43-(aq) + OH-

ii) Ca5(PO4)3OH(s) + F-(aq) à Ca5(PO4)3F(s) + OH-(aq)

iv) Ca5(PO4)3F(s) à 5 Ca2+(aq) + 3 PO43-(aq) + F-(aq)

v) Ca2+(aq) + 2 F-(aq) à CaF2(s)


Schaamteloos uit m'n cursus gekopieerd... :eusa_sick:

Beryllium: ... en ook schaamteloos verzuimd om sub- en superscript te gebruiken... :P

Reageer