plastic

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

plastic

ik doe een voordracht over plastic, nu wou ik ook graag weten wat plastic eigenlijk precies is en hoe je het maakt.

[!] iedereen nog een zalig nieuwjaar :eusa_sick:

Berichten: 1.153

Re: plastic

welk soort plastic?

Plastic is over het algemeen een polymeer. Dus gemaakt uit monomeren met een polymerisatie reactie.

Berichten: 15

Re: plastic

het maakt niet uit wat voor'n soort plastic

Berichten: 636

Re: plastic

euhh, misschien zou ik t moeten weten, aangezien ik in een vuilniszakkenfabriek heb gewerkt, maar heb geen idee :eusa_sick:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: plastic

het maakt niet uit wat voor'n soort plastic
Tja, dat wordt wel algemeen dan.

Misschien is PE (poly-etheen) wel een goede om mee te beginnen; dit is een relatief eenvoudig polymeer. Kan je daar al wat mee?

Voor een voordracht is het wel veel leuker om iets te vertellen over de verschillende soorten plastics juist. Je zou dan kunnen kijken naar de moleculaire verschillen tussen poly-etheen en bijvoorbeeld polypropeen, polybuteen, en de verschillen relateren aan bijvoorbeeld de smelttemperatuur.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 198

Re: plastic

en ik weet niet vor wie de voordracht oet dienen maar PVC kent iedereen wel

Dat is poly-vinyl-chloride

zelfde poly-verhaal als bij de rest :eusa_sick:

Berichten: 1.153

Re: plastic

Voor een voordracht is het wel veel leuker om iets te vertellen over de verschillende soorten plastics juist. Je zou dan kunnen kijken naar de moleculaire verschillen tussen poly-etheen en bijvoorbeeld polypropeen, polybuteen, en de verschillen relateren aan bijvoorbeeld de smelttemperatuur.
of kijken naar plastic bestaande uit een mix van verschillende monomeren...

Berichten: 2.035

Re: plastic

Verschillende POLYmeren bedoel je zeker? :eusa_sick:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: plastic

Nee monomeren, aka ketens van A-B-A-B-A-B, of A-BB-A-B-AA-B

De eerste kun je bijvoorbeeld maken met een dizuur en een diol, de 2e kun je daar bijvoorbeeld nooit mee maken :eusa_sick:

Berichten: 1.153

Re: plastic

ik bedoel inderdaad wat FsWd zegt. Je kan ook kijken naar een propeen keten met een Rest groep, ene keer een benzeenring andere keer een Cl-groep. Genoeg te bedenken.

Berichten: 15

Re: plastic

wat zijn de voordelen en nadelen van:

(PE) Polyetheen:

(PP) polypropeen:

(PS) Polystyreen:

(PVC) Polyvinylchloride:

(PET) Polyetheentereftalaat:

(PC) Polycarbonaat:

Beryllium: een nieuw topic openen was niet nodig, samengevoegd met je eerste vraag.

Berichten: 2.035

Re: plastic

of kijken naar plastic bestaande uit een mix van verschillende monomeren...
Ok... zo te zien heb je je alleen wat slordig uitgedrukt :eusa_sick:

Mijn inschatting is dat jij wilde zeggen:"of kijken naar een plastic dat is gemaakt door polymerisatie van een mix van verschillende monomeren"

"een mix van verschillende monomeren" is een bakje vloeibare chemicalien... geen plastic :P

edit: '[QUOTE} werkt niet :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: plastic

supchm. schreef: wat zijn de voordelen en nadelen van:

(PE) Polyetheen:

(PP) polypropeen:

(PS) Polystyreen:

(PVC) Polyvinylchloride:

(PET) Polyetheentereftalaat:

(PC) Polycarbonaat:

Beryllium: een nieuw topic openen was niet nodig, samengevoegd met je eerste vraag.
Erop googlen (wel in het Engels) geeft je meer informatie dan wij je ooit zouden kunnen geven. Vertalingen:

polypropene

polystyrene

polyvinylchoride

polyethenetereftalate

polycarbonate

Zelfs http://www.wikipedia.ORG geeft al zeer goede informatie :eusa_sick:

Reageer