Calorische waarden berekenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Calorische waarden berekenen

hey mensen,

ik hoop dat jullie mij zo snel mogenlijk kunnen helpen.

ik ben samen met een vriend van mij bezig met een profiel werkstuk

daarbij moesten we samen een product ontwerpen en een chemisch onderzoek doen. het chemische onderzoek hield in dat we een drogestof bepaling moesten doen(deze hebben we ook al gedaan dankzij informatie op deze website) en vanuit die drogestof bepaling de calorische waarden berekenen, alleen daar kunnen wij niks over vinden kunnen jullie ons helpen??? :eusa_sick: wij hopen het echt

groetjes en heel erg bedankt als je ons kunt helpen

coob1989

Beryllium: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "help?" zijn zo nikszeggend.

Oh ja, verplaatst, dit is immers geen discussievraag :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Calorische waarden berekenen

Nou je zult het heel gecontroleerd moeten verbranden in een zogehete bomcalorimeter. Hiermee kun je uiteindelijk de verbrandingswarmte in J/mol meten.

Berichten: 31

Re: Calorische waarden berekenen

Hey,

Op mijn werk hebben we een bomcalorie meter, we meten vaak verbrandingswarmte van monsters.

> In een plastic zakje weeg je een hoeveelheid monster in, dit doe je in een cupje (soort vingerhoedje).

> Je pakt het 'ontstekingsgedeelte' doet hier het cupje in, er zit een + en - pool in dat ontstekingsgedeelte deze verbind je met een ijzerdraad aan elkaar.

> Je knoopt een katoendraad om dat ijzerdraad de katoendraad druk je tegen het plastic zakje waar je monster in zit.

> Dan moet je het ontstekingsgedeelte in het drukvat de 'bom' doe waarop een grote schroefdeksel gedraaid wordt.

> Dan vul je die bom met 30 bar O2

> Dan moet je de bom in het meetgedeelte plaatsen en deze instellen met je parameters o.a. de massa van je monster, Qvreemd (verbrandingswarmte van je plasticzakje, ijzer- en katoen-draad.

> Nadat je dat hebt ingesteld maak je het meet gedeelte dicht het ding maakt kortsluiting op die + en - polen katoendraad verbrand zit tegen je monster en je monster gaat ook af door die 30 bar O
2 het apparaat met Tbegin en Teind rekent deltaT uit en rekent de verbrandingswarmte uit.

Je kunt zelfs met de gassen die ontstaan na de verbranding de hoeveelheden anionen uit je monster bepalen zoals SO42- en F- enz.

Ik wil het wel voor je meten als je een monster opstuurt (wel even vermelden waarom het gaat geen TNT ofzo) maar denk niet dat dat de bedoeling is.

Op de MLO hebben we daar wel eens proeven mee gedaan alleen met een simpeler type Calorie meter, was een soort beker met een tempexlaag erom (isolatie) in het deksel zat een thermometer door.

Het draait in wezen gewoon om de volgende zaken, je moet een deltaT zien te krijgen van een bepaalde massa monsters.

Pak je binas je gezonde verstand en begin te denken.

Maurice

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Calorische waarden berekenen

Kijk hier maar eens:

http://web.umr.edu/~gbert/cal/cal.html

Deze apparatuur in het voorbeeld is sterk verouderd, tegenwoordig werken we met een digitale thermometer in 3 decimalen, maar het principe is duidelijk.

Veel plezier ermee...... :lol:

Berichten: 2

Re: Calorische waarden berekenen

euhm ja sorry voor dat :lol: der is wel een probleem, de opdracht zegt dat we een drogestof bepaling moeten uitvoeren en als we die gedaan hebben decalorische waarden berekenen met behulp van die drogestofbepaling... maar dan kan het dus niet met die bomcalorimeter.... iemand een oplossing? [-X

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Calorische waarden berekenen

Het percentage droge stof is 100% - het vochtpercentage.

De calorische waarde op watervrij product bedraagt 100 /(100-vocht%) x cal.w. van het natte product.

Onnodig te zeggen dat je vluchtige producten niet kunt drogen door verwarmen.

Dus eerst calorische waarde bepalen, dan water bepalen en terugrekenen.

Reageer