[scheikunde] Vermogen helium

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Vermogen helium

Hallo mijn naam is Simon Beekman en ik heb een vraagje. Ik ben bezig voor mijn profielwerkstuk. Ik maak hiervoor een op afstands bestuurbare zeppelin. Ik ben al een heel eind op weg, alleen ik zit met een probleempje.

Ik wilde helium gebruiken om de zeppelin daadwerkelijk de lucht in te krijgen. Alleen ik kom er maar niet achter wat het 'draagvermogen' van helium is. Dus hoeveel ik nodig heb om een bepaald gewicht omhoog te krijgen.

Misschien is dit wel een hele domme vraag. Maar ik kan er echt niet achter komen. Ik heb ook de zoekfunctie al gebruikt op het forum. Maar daar werd ik ook niet veel wijzer van.

Bij voorbaat dank,

Simon Beekman

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Vermogen helium

Het draagvermogen van helium wordt bepaald door het verschil in dichtheid tussen de helium en gewone lucht.

Bereken maar eens hoeveel een liter lucht en een liter helium weegt, onder voor de rest gelijke omstandigheden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Vermogen helium

Het gewicht van lucht is toch alleen te benaderen? Niet uit te rekenen?

Wikipedia.nl:
De lucht op aarde bestaat voor ongeveer 78 % uit stikstof en 21% uit zuurstof. Daarnaast bevat lucht sporen van edelgassen, een sterk wisselende hoeveelheid waterdamp (0-7%), en koolzuurgas, dat ook in hoeveelheid sterk kan wisselen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Vermogen helium

Klopt, maar je kan het wel redelijk schatten. Waarschijnlijk is de fout die je maakt in het berekenen van het volume van de ballon die je wil gebruiken groter dan de fout in het bepalen van de massa van lucht.

Als je uitgaat dat lucht een verhouding van 80/20 stikstof/zuurstof heeft kom je heel redelijk uit denk ik.

Uit mijn hoofd de volgende schatting:

1 mol gas is 22.4 dm3. Daarvan is 0.8 mol ofwel 11 gram stikstof, en 0.2 mol ofwel 3.2 gram zuurstof. Dus, lucht weegt ongeveer 14.2 gram per mol.

Helium weegt ongeveer 2 gram per mol.

Dus: voor elke mol helium heb je ongeveer 12.2 gram "stijgkracht". Dat is ongeveer 0.5 gram per liter.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Vermogen helium

Hmm.. Als jou schatting klopt, waar ik wel van onvertuigd ben. Zit ik met een probleem. Want ik heb 2 motortjes die bij elkaar 45 gram wegen. Daarbij komt ook zeker nog het dubbele gewicht bij van de ballon. Dit zou beteken dat ik dus 180 liter helium zou moeten gebruiken... Of denk ik nu fout?

Berichten: 111

Re: [scheikunde] Vermogen helium

Ik zou het vanuit een andere hoek aanpakken (komt waarschijnlijk wel op hetzelfde neer). Ik zou namelijk de wet van Archimedes gebruiken, http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Archimedes. Het komt op hetzelfde neer, maar je gebruikt krachten ipv gewicht als rekeneenheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Vermogen helium

Dit zou beteken dat ik dus 180 liter helium zou moeten gebruiken... Of denk ik nu fout?
Dat kan best kloppen. Maar 180 liter helium is niet zo gek veel hoor.

180 L = 180 dm3.

Uitgaande van een bolvormige ballon met een inhoud van 4/3·л·r3 levert r=3.5

Dat betekent dat een ballon met een diamater van 70 cm al 180 liter helium kan bevatten.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Vermogen helium

Nee inmiddels ben ik er ook achter dat het niet zoveel is qua oppervlakte. Maar qua kosten is het behoorlijk duur. Ik denk dat ik maar op zoek moet naar een ander onderwerp. Iemand een suggestie? Ik wil het liefst iets bouwen.

Berichten: 198

Re: [scheikunde] Vermogen helium

ga naar de eerste beste kermis en vraag die balonnekerel of je even je eigen ballon mag bijvullen :lol:

is het echt zo duur ?

kan me niet inbeelden dat het een vermogen kost als je zo'n ding gewoon kan huren voor op feestjes voor balonnen. da's toch ook gewoon helium?

Reageer