zuiverende werking melk?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 636

zuiverende werking melk?

Ik was (nog steeds) bezig met mn profielwerkstuk (over afwasmiddel) en toen las ik wat over bleekmiddelen:

Bleekmiddelen kunnen tot irriterende effecten (roodheid, branderige ogen, pijnlijke slokdarm) leiden. Het goed afspoelen van de huid, het uitwassen van de ogen of het drinken van melk zal het herstel bespoedigen.

Maar nou vraag ik mij af hoe melk drinken helpt tegen die irritaties.

Berichten: 636

Re: zuiverende werking melk?

kan iemand me helpen?

Berichten: 10

Re: zuiverende werking melk?

Ik kan me herinneren dat ik ergens gelezen heb dat je met melk moest spoelen/wassen. Dus niet drinken.

Wellicht dat er een stof in de melk zit die de irritatie tegengaat, of met het nog aanwezige bleekmiddel reageerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: zuiverende werking melk?

Ik weet het zo net nog niet met het drinken van melk, ik zou het afraden. Het drinken van water is wat volgens de EHBO wordt aangeraden bij het inslikken van iriterende/bijtende stoffen, en natuurlijk direct een arts raadplegen.

Nooit braken opwekken bij het inslikken van bijtende stoffen. De reden hiervoor is dat dit enkel aanleiding geeft tot verdere beschadiging van de slokdarm.

Door het drinken van water spoel je de mond en slokdarm in ieder geval schoon en verdun je het bijtende middel in de maag.

Bij het inslikken van vergiften moet wel braken worden opgewekt.

Berichten: 636

Re: zuiverende werking melk?

maar niet specifiek een stofje in melk dat kan helpen ofzo? volgens mij bedoelen ze dan tegen die pijnlijke slokdarm.

Berichten: 2.035

Re: zuiverende werking melk?

Als je op internet zoekt vind je zat hits die gaan over het drinken van water OF melk na het inslikken van aggressieve stoffen (zoals bleekmiddelen)... helaas staat NERGENS bij wat nu de reden is dat melk erbij staat, water is uiteraard om e.e.a. te verdunnen.

Ik zou zeggen dat het licht basische karakter van melk kan helpen tegen excessieve zuurvorming in de slokdarm/maag..... en verder is melk natuurlijk voor ca. 90% water :lol:

Reageer