Nitrietbepaling verhindert door chloriden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 592

Nitrietbepaling verhindert door chloriden

Hoe verhinderen chloriden de bepaling van nitrieten in water?

Het gaat hier om een standaardtest bij watercontrole uit Nederland die blijkbaar niet uitgevoerd kon worden door een te hoog chloridegehalte.

Verder vroeg ik me ook af wat de norm is voor nitrieten in drinkwater in Nederland.

Voor België is dit 0,10 mg/l

Voor Europa 0,50 mg/l

En wat zijn eigenlijk de negatieve gevolgen van een hoog nitrietgehalte?

Ik hoorde ook dat nitrieten een indicator zijn voor de aanwezigheid van micro-organismen in het water, klopt dit?

Berichten: 41

Re: Nitrietbepaling verhindert door chloriden

Ik denk dat chloriden in het water nitriet vorming tegen gaat. Het dood namelijk de nitriet bacterien die hiervoor nodig zijn. Veel chloriden zijn namelijk bijtend en goed oplosbaar in water.

En te veel nitraten kunnen schadelijk zijn doordat het niet voor ons lichaam bestend is. het verhoogt namelijk het stikstof gehalte in ons bloed waardoor er minder zuurstof kan worden opgenomen.

alleen of nitraten inderdaad indicator zijn kan ik wel eens voor je uittesten. Ik weet het namelijk niet zeker.

Berichten: 592

Re: Nitrietbepaling verhindert door chloriden

Ik denk niet dat chloriden een antibacteriële werking hebben. ik denk dat je ze verwart met andere chloorbevattende producten zoals chlooramines en hypochlorieten die wel een sterke antibacteriële werking hebben. Chloriden ontstaan bijvoorbeeld door keukenzout (NaCl) in water te brengen.

Re: Nitrietbepaling verhindert door chloriden

De normen uit het nederlandse drinkwaterbesluit

Nitraat 50 mg/l

Nitriet 0,1 mg/l

Ten aanzien van de concentraties nitraat en nitriet dient tevens te worden voldaan aan de voorwaarde dat [nitraat]/50 +[nitriet]/3 <1, waarbij de rechte haken de concentratie in mg/l uitdrukken, voor nitraat in NO3, en voor nitriet in NO2.
Het gaat hier om een standaardtest bij watercontrole uit Nederland


Welke test?

Berichten: 592

Re: Nitrietbepaling verhindert door chloriden

dat vroeg ik me dus ook af, misschien werkt er hier iemand op een labo dat soms wateronderzoek uitvoert?

Reageer