[Elektronica] relatie ramprespons frequentierespons

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 415

[Elektronica] relatie ramprespons frequentierespons

Het is voor mij al weer 20 jaar geleden dat ik mijn electronicapractikum heb gedaan en mijn kennis is diep weggezakt. Wie kan mij helpen met de relatie tussen ramprespons en frequentieresponse

Gegeven een teruggekoppelde versterker met als ingang een toenemende spanning die lineair per tijdseenheid toeneemt en daarna constant blijft.

Dit is de respons van het systeem (in rood, een klimaatmodel)

Afbeelding

Wat is de frequentierespons van het systeem, is er resonantie?

Ik weet nog dat het iets met Bode plots en Laplacetranformaties te maken heeft.

Berichten: 32

Re: [Elektronica] relatie ramprespons frequentierespons

Interesant, is voor mij ook weer even geleden. Kan me herrinneren dat er een simulatie pakket "Linda" (DOS tijdperk) was waar je in de vorm van een PSpice netlist het schema kon invoeren. Ik zal moeten zoeken of ik deze nog heb liggen. Het is natuurlijk wel interesant om nog eens in de transfer functies te duiken! Ik hou je op de hoogte...
boem is stoppen... plons is water...

Berichten: 32

Re: [Elektronica] relatie ramprespons frequentierespons

Oh ja, Volgens mij staat ramprespons wel los van jou frequentie respons en het feit dat een schakeling stabiel is. ramprespons is naar mijn idee echt een staprespons (stap op de ingang) welke je met evt. Laplace zou kunnen doorrekenen. Of een schakeling stabiel is moet je uit het bodeplot kunnen halen. Wat wil je eigenlijk weten van je versterker?
boem is stoppen... plons is water...

Re: [Elektronica] relatie ramprespons frequentierespons

Hoi

wat ik zoek is hoe je uit een ramprespons een frequentierespons berekent.

Ik heb hier de data digitaal:

http://home.casema.nl/errenwijlens/co2/ipc...rfig9_1data.txt

kolom 1 is tijd

kolom 2 is een tussenvariabele

kolom 3 is input

kolom 4 is output

overdrachtsfunctie is dus kolom 4 gedeeld door kolom 3

in kolom 5,6,7 een tweede run waar de helling langer doorloopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: [Elektronica] relatie ramprespons frequentierespons

oeps niet ingelogd...

hier zijn voor de duidelijkheid de grafiekjes bij

http://home.casema.nl/errenwijlens/co2/ipc...rfig9_1data.txt

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 32

Re: [Elektronica] relatie ramprespons frequentierespons

Het lijkt mij eenvoudiger om een frequentie sweep aan te bieden over het gehele bereik en de uitgang te loggen. Is het mogelijk om hem op een spectrum analyzer te hangen (sweep)? Dit geeft veel eenvoudiger de fase verdraaing en de exacte overdracht.
boem is stoppen... plons is water...

Berichten: 32

Re: [Elektronica] relatie ramprespons frequentierespons

Het systeem lijkt mij trouwens goed gedempt, er is naar mijn idee geen sprake van resonantie, zou er dan niet een mate van overshoot moeten zijn?
boem is stoppen... plons is water...

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: [Elektronica] relatie ramprespons frequentierespons

Het lijkt mij eenvoudiger om een frequentie sweep aan te bieden over het gehele bereik en de uitgang te loggen. Is het mogelijk om hem op een spectrum analyzer te hangen (sweep)? Dit geeft veel eenvoudiger de fase verdraaing en de exacte overdracht.
:roll: Nee dat is niet mogelijk, de data zijn in-en output van een klimmatmodel waar ik alleen bovenstaande resultaten van heb. De klimaatjongens hebben er helaas geen sweep er ingestopt, dat zou naar mijn mening ook veel beter zijn om het model te analyseren.

Dus wederom terug bij af: kan uit de ramprespons een frequentierespons worden afgeleid....

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: [Elektronica] relatie ramprespons frequentierespons

Het systeem lijkt mij trouwens goed gedempt, er is naar mijn idee geen sprake van resonantie, zou er dan niet een mate van overshoot moeten zijn?
En als je resonatieperiode 1000 is? 8)

Een mogelijke oplossing kan worden bereikt door de gemeten ramprespons te beschouwen als een lineaire combinatie van laagdoorlaatfilters, waar de exacte oplossing van bekend is. Moet nog even denken hoe ik dat doe. Suggesties?

Berichten: 32

Re: [Elektronica] relatie ramprespons frequentierespons

Ik ben toch van mening dat de schakeling stabiel is. Daar de stap alle frequentie componenten vertegenwoordigd, had een instabiel systeem een bepaalde mate van overshoot moeten hebben. Ben met je eens dat je de data eenvoudig in een rekenpakket kan stoppen voor FFT. Dat geeft je wel de frequentiecomponenten, en daar je de stap vast ligt kan dit ook wat over de faseverdraaing zeggen. Heb je de beschikking over PSPICE of iets dergelijks. De demo versie is niet in staat een externe tabel in te lezen. Ken je SIMetrix (demo versie op http://www.catena.nl/des_tools/des_tools.htm) mogelijk kan je daar data op invoeren?
boem is stoppen... plons is water...

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: [Elektronica] relatie ramprespons frequentierespons

Werkt alleen op Windows NT, 2000 of XP, ik heb nog windows 98 (moet echt eens upgraden) :roll:

Overigens heb ik een faseverdraaing randvoorwaarde voor frequentie 1

de output loopt hier 60-90 graden achter op de input.

Ik heb wel al wat low pass theorie gevonden

http://www.play-hookey.com/ac_theory/lo_pa...ss_filters.html

... en heel college signaalverwerking (maar de oefeningen zijn in matlab)

http://www.khlim.be/~jbaeten/web/cursusmat.html

Re: [Elektronica] relatie ramprespons frequentierespons

Ik heb de uit/in in een grafiek gezet en daar ziet de overdracht er wel stabiel uit. Wat je bij een instabiel systeem zal zien is dat er een hoge mate van opslingering is. Ik verwacht niet dat het systeem instabiel is. Heb je een schema van je schakeling?

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: [Elektronica] relatie ramprespons frequentierespons

Beste Gast, nee ik heb helaas geen schakeling, het betreft hier namelijk de responsfunctie van een klimaatmodel.

Maar ik heb al elders een antwoord gekregen op mijn vraag:

De afgeleide van de taludrespons is de staprespons

de afgeleide van de staprespons is de pulsrespons

de fouriergetransformeerde van de pulsrespons is de frequentierespons.

Ik zal de plaatjes later maken, het probleem is nu nog dat de gegeven taludrespons erg veel ruis bevat, die sterk opblaast bij twee keer differentieeren, dus moet ik eerst voorfilteren.

later meer

Reageer