malachietgroen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

malachietgroen

Beste Chemiekenners,

Weet niet of dit het juiste forum is maar ik heb een vraag.

Is het verboden in Nederland om malachietgroen in je bezit te hebben? (volgens de wet)

En dan gaat het over pure malachietgroen.

Dan gaat het niet over een paar gram maar een paar kilo.

Alvast bedankt voor jullie reactie's

fvewijk.

Berichten: 2.035

Re: malachietgroen

Voor zover ik weet is het inderdaad verboden om het in je bezit te hebben; het is zwaar kankerverwekkend :lol:

Berichten: 1.122

Re: malachietgroen

Ik weet ook niet of dit wel het juiste forum daarvoor is.

Maar los daarvan kan ik natuurlijk altijd trachten je vraag te beantwoorden [-X

Volgens de van Dale:

ma·la·chiet·groen (het ~)

1 donkergroene organische kleurstof


Ik zie dat het veel gebruikt wordt tegen schimmels, bacteriën en parasieten etc. Maar: quoting: "Malachietgroen wordt in de viskweek gebruikt om schimmels te bestrijden. Het middel wordt in verband gebracht met kanker."

In Nederland Canada en Groot-Brittannië is het iig in de beroepsviskweek verboden spul. Maar ik zie nergens waar het anders voor gebruikt kan worden en of dat ook verboden is. Waar wil je het voor gebruiken? Kilo's van dit spul is wel erg veel...... :lol:

Bas

Berichten: 198

Re: malachietgroen

misschien wil ie het in het meel van de plaatselijke bakker doen zodat al zijn broden groen kleuren [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... /ph34r.png[/img]

Berichten: 2

Re: malachietgroen

misschien wil ie het in het meel van de plaatselijke bakker doen zodat al zijn broden groen kleuren
Haha, nee. :lol:

Ik zal het uitleggen.

We hebben pas de inspectie op bezoek gehad.

Die vroegen of ze bij een consumptiekwekerij waren.

Maar wij hebben geen consumtievis maar siervis.

Ze vroegen of ze toch een kijkje mochten nemen. (ja, anders komen ze met een andere reden wel)

Toen vonden ze het malachietgroen (wij ons van geen kwaad bewust omdat je het zo kan kopen in ons landje). Zij vertelden ons dat het verboden was.

Nu ik op internet een beetje gezocht heb is het bij kwekerijen in de consumptievis wel verboden. Nu heb ik het vermoeden dat ze daar hun gedachten nog bij hadden.

Maar op internet is er niet veel over te vinden.

Vandaar mijn vraag hier.

En wij gebruiken het inderdaad om schimmels te bestrijden.

Berichten: 365

Re: malachietgroen

wellicht heb je er een vergunning voor nodig? Je gebruikt het tenslotte medicinaal. Overigens is het volgens mij heel snel biologisch afbreekbaar maar zeker weten doe ik het niet.

Berichten: 1.122

Re: malachietgroen

dat wil opzich nog niet zo heel veel zeggen. Want van sommige stoffen is juist het afbraakproduct of het metaboliet kankerverwekkend. Dan zou het dus juist ongunstig zijn als de stof snel biologisch afbreekbaar is....

Bas

Reageer