Fe(H2O)6 (3+)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 41

Fe(H2O)6 (3+)

Wat is Fe(H2O)63+ ? hoe verkrijg je deze stof en hoe kan het dat dit een zuur is. Ik keek laatst in een binas boekje en ik dacht:Fe(H2O)63+ ? dit bestaat toch eigenlijk helemaal niet. want ijzer reageert met water tot ijzerhydroxide (roest).

Kan iemand dit verklaren?

DrQuico: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 198

Re: Fe(H2O)6 (3+)

een complex

het is een centraal metaalkation (ijzer hier)

waar bepaalde moleculen met vrije elektronenparen of anionen rond hangen ter compensatie

in dit geval hangen er 6 watermolculen rond een Fe3+

Berichten: 1.122

Re: Fe(H2O)6 (3+)

want ijzer reageert met water tot ijzerhydroxide (roest).
Roest is (gehydrateerd) ijzer(III)-oxide. En dus geen hydroxide :lol:

Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Fe(H2O)6 (3+)

Eigenlijk is Fe(OH2)63+ hetzelfde als Fe3+aq.

De vorming van dit soort watercomplexen is de reden dat waterige oplossingen van metaalionen enigzins zuur zijn.

Namelijk: Fe(OH2)63+ <-> Fe(OH2)5(OH)2+ + H+

Nog een plaatje:

Afbeelding

Het zou eigenlijk beter zijn om de 'bindingen' tussen het ijzer en de zuurstofatomen als stippellijntjes te tekenen. Het zijn immers geen covalente bindingen, maar coördinatie bindingen.

Berichten: 115

Re: Fe(H2O)6 (3+)

DrQuico schreef: Eigenlijk is Fe(OH2)63+ hetzelfde als Fe3+aq.

De vorming van dit soort watercomplexen is de reden dat waterige oplossingen van metaalionen  enigzins zuur zijn.

Namelijk:  Fe(OH2)63+  <-> Fe(OH2)5(OH)2+ + H+

Nog een plaatje:

Afbeelding

Het zou eigenlijk beter zijn om de 'bindingen' tussen het ijzer en de zuurstofatomen als stippellijntjes te tekenen. Het zijn immers geen covalente bindingen, maar coördinatie bindingen.
die bindingen zijn echt wel volwaardige bindingen hoor :lol:

stippelijntjes gebruik je normaal in het geval van bv waterstofbruggen, dat

zijn geen echte bindingen.

Berichten: 198

Re: Fe(H2O)6 (3+)

ten eerste zijn dat geen stippelijnen omdat het zwakkere bindingen zouden zijn, ze geven de 3D-structuur ervan weer

maar de topic-starter heeft het wel degelijk over Fe et water errond (kijk structuurformule) en geen OH

Berichten: 2.035

Re: Fe(H2O)6 (3+)

ddd schreef:die bindingen zijn echt wel volwaardige bindingen hoor  :lol:

stippelijntjes gebruik je normaal in het geval van bv waterstofbruggen, dat

zijn geen echte bindingen.
Dat is allemaal een kwestie van definitie.... dus waar je je afkapwaarde (qua electronen-bezetting van de bindende orbitals) voor een 'echte' binding legt [-X

Ook scheelt het in welk vakgebied je werkt: voor een organisch chemicus zijn coordinatie-bindingen geen 'volwaardige' bindingen, voor een anorganisch chemicus zeker wel ;)

Tenslotte: in mijn vakgebied zijn waterstofbruggen belangrijker dan wat dan ook, dus een beetje respect voor ze graag! :lol:

Berichten: 3.145

Re: Fe(H2O)6 (3+)

Pauw schreef: Wat is Fe(H2O)63+ ? hoe verkrijg je deze stof en hoe kan het dat dit een zuur is. Ik keek laatst in een binas boekje en ik dacht:Fe(H2O)63+ ? dit bestaat toch eigenlijk helemaal niet. want ijzer reageert met water tot ijzerhydroxide (roest).

Kan iemand dit verklaren?

DrQuico: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
Op mijn website leg ik uit hoe dit een zuur kan zijn, hydrolyse van het ion, afspliten van H(+) van het ion.

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/solutions/fe.html

Neem deel over oxidatie toestand 3.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Fe(H2O)6 (3+)

Deze stof vind je doorgaands onder FeCl3 * 6 H2O

Toen ik deze stof laatst wilde scheiden van z'n water in de stoof kwam ik erachter dat het smelt bij 35°C :lol:
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 3.145

Re: Fe(H2O)6 (3+)

AndreB. schreef: Deze stof vind je doorgaands onder FeCl3 * 6 H2O

Toen ik deze stof laatst wilde scheiden van z'n water in de stoof kwam ik erachter dat het smelt bij 35°C :lol:
Als je dan doorgaat met verhitten, dan drijf je behalve water ook HCl af en er blijft een basisch chloride achter.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Fe(H2O)6 (3+)

Waar blijft het ijzer dan?
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fe(H2O)6 (3+)

woelen schreef:
AndreB. schreef: Deze stof vind je doorgaands onder FeCl3 * 6 H2O

Toen ik deze stof laatst wilde scheiden van z'n water in de stoof kwam ik erachter dat het smelt bij 35°C  :P
Als je dan doorgaat met verhitten, dan drijf je behalve water ook HCl af en er blijft een basisch chloride achter.
Dat vind ik knap, een hydroxide lijkt me toch een stuk waarschijnlijker.

Berichten: 3.145

Re: Fe(H2O)6 (3+)

Volgens mij hebben jullie het nog niet helemaal begrepen :P .

Ik bedoel met dat basisch chloride dus een basisch ijzerchloride. Als voorbeeld zou kunnen optreden:

FeCl3.6H2O --> Fe(OH)Cl2 + 5H2O + HCl

Wat ook zou kunnen:

FeCl3.6H2O --> Fe(OH)2Cl + 4H2O + 2HCl

Of nog verdere afscheiding van HCl.

In de praktijk blijft er een prutje achter met Fe3+, Cl-, OH-, H2O restanten, etc. Bij sterkere verhitting kunnen 2OH- ionen op hun beurt tot O2- en H2O ontleden.

Met een basisch ijzer chloride bedoel ik dus bijv. Fe(OH)Cl2, maar ook FeOCl, Fe(OH)2Cl, etc. In ieder geval levert verhitten van het gehydrateerde zout een onbruikbare, onoplosbare zooi op.

Reageer