Chemische Industrie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Chemische Industrie

Stel dat ik nou bij eens bij de Shell werkt (die pompstation), maar dan in één van de grote hoofdkantoren. Als functie heb ik dan Process Engineer, maar wat valt er nou eigenlijk te ontwikkelen op het gebied van Chemische processen?

Berichten: 90

Re: Chemische Industrie

Eén van de grote uitdagingen in de (petrochemische) industrie voor de toekomst is het implementeren

van milieuvriendelijke technieken (qua energie, verontreinigingen enz.)

Daar ga je je nog even zoet mee kunnen houden denk ik Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Chemische Industrie

Wat dacht je van het verbeteren van de kwaliteit van Brandstof? of van het meewerken aan een nieuwe reactor?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Chemische Industrie

Een rendementsverhoging van slechts 0.5% kan bij een proces wat op grote schaal wordt uitgevoerd miljoenen euro's per jaar extra opleveren.

Berichten: 22

Re: Chemische Industrie

kijk eens aan, wat wat nou als al het brandstof op is? :P

Berichten: 198

Re: Chemische Industrie

dat duurt nog wel eventjes hoor :P

Berichten: 2.035

Re: Chemische Industrie

Zo lang duurt dat nou ook weer niet, maar in verband daarmee wordt er ook bij Shell research verricht naar alternatieve energiebronnen :P

Berichten: 22

Re: Chemische Industrie

stel dat alle brandstof op is op aarde (aardolie, aardgas ...) dan is er toch haast geen werk meer op dit gebied van de chemie?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Chemische Industrie

Er is genoeg werk in het vinden van alternatieve grondstoffen die de 'feedstock' van chemische processen moeten vervangen.

Hiernaast is er nog genoeg te toen in de biochemie, de farmaceutische industrie, (geleidende) polymeren, etc. etc.

Als de olie op is komt er juist misschien wel meer werk in de chemie!

Berichten: 90

Re: Chemische Industrie

bedoel je dan als ingenieur in de chemische procesregeling, of als ingenieur in de petrochemie specifiek. In beide gevallen zal je denk ik nog wel aan de bak komen. Chemische processtromen komen in heel veel tja `processen`voor, niet enkel in de petrochemie. En als je dan kijkt naar de opkomst van biobrandstoffen en dergelijke, dan vermoed ik dat je zelfs dan nog in de brandstofsector aan de slag kan blijven.

Berichten: 36

Re: Chemische Industrie

stel dat alle brandstof op is op aarde (aardolie, aardgas ...) dan is er toch haast geen werk meer op dit gebied van de chemie?
als die op zijn.... zal het in de hele wereld wel afgelopen zijn.. dan zien we wel weer.

Berichten: 2.035

Re: Chemische Industrie

als die op zijn.... zal het in de hele wereld wel afgelopen zijn.. dan zien we wel weer.
Dat is volgens de laatste prognoses (en die worden natuurlijk steeds accurater!) binnen 40 jaar.... dus jouw bewering "dat het dan wel afgelopen zal zijn" lijkt me wat sterk.... laat de jongste generatie dit doemdenken maar niet horen :P

Berichten: 592

Re: Chemische Industrie

Feanic schreef: stel dat alle brandstof op is op aarde (aardolie, aardgas ...) dan is er toch haast geen werk meer op dit gebied van de chemie?
als die op zijn.... zal het in de hele wereld wel afgelopen zijn.. dan zien we wel weer.
Dan maken we toch gewoon auto's op steenkool of gewoon op hout. :P

Berichten: 2.746

Re: Chemische Industrie

shell en nog andere grote-energie-bedrijven zijn op de waterstofmarkt gesprongen, hebben onderzoek gedaan en hebben ook patenten bekomen, waardoor er een monopolie kan komen op de energiemarkt in de toekomst.

de methodes om H2te winnen zijn gebaseerd op aardolie of op windenergie, aardwarmte, zonne-energie,... maar voor zover ik weet niet mbv kernenergie. er wordt nog voortdurend research gedaan.

over dit onderwerp is zeer veel info te vinden

Reageer