[scheikunde] profilometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] profilometrie

Hallo!

voor een praktische opdracht scheikunde ga ik op het RUG werken met een profilometer. Ik heb al het een en ander gevonden over profilometrie, maar niet veel want er is niet veel over te vinden. We weten dat het oppervlakte wordt gescand en dat daar een grafiek van wordt gemaakt. Op een af andere manier kon je m.b.v. de grafiek berekeningen maken. Mijn vraag: kan iemand mij vertellen hoe profilometrie werkt en vooral hoe de berekening gaat? We gebruiken de profilometrie om de oplossing/afname van tandglazuur te meten.

Alvast bedankt!

Marieke

Berichten: 592

Re: [scheikunde] profilometrie

Met profilometrie wordt de topografie van een materiaaloppervlak bestudeerd. De profilometer van VITO kan lijnscans en driedimensionale opnames maken en laat toe een oppervlak af te tasten met een diamanttaster (contact mode) of met een laser (non-contact mode).

De voordelen van de profilometrie met een laser zijn de contactloosheid, de hogere meetsnelheid, de hogere laterale resolutie en het groter dieptebereik. Profilometrie met een diamanttaster biedt een veel betere diepteresolutie.

Uit: Dit

Reageer