[scheikunde] Scheiden van verschillende mengsels

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Scheiden van verschillende mengsels

Ik heb toch een paar vragen aan jullie hier op het forum...

Ik heb huiswerk op gekregen en ik kom er niet uit. :P

Ik moet de volgende mengsels scheiden:

Alcohol - Water

Benzine - Alcohol

Zout - Zand

Zout - Vet (geen vloeibaar vet)

Suiker - Alcohol

De eerste weet ik nog wel van Alcohol - Water

Maar de rest kom ik echt niet uit :P

En ik moet ook nog de opstelling nauwkeurig tekenen, hoe kan ik dat doen op de pc?.

Groetjes

Andrew

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Scheiden van verschillende mengsels

Je moet eerst nagaan waarin de stoffen verschillen (de eigenschappen dus). Bijvoorbeeld zout-zand. De één lost op in water, de ander niet (ik zal maar verklappen dat zout oplost :P ). Hoe zou je dit dan kunnen scheiden? Zo moet je bij de rest ook denken.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Scheiden van verschillende mengsels

Ja oke maar ik moet ze allebei kunnen geven aan mijn leraar.

Zout lost op in water, dus als je dat mengsel van zout, water en zand dan gaat filtreren dan gaat toch het water met het zout door het filter en blijft het zand achter.

Als je dan het water gaat verwarmen verdampt dat en blijft het zout over toch?

Maar bij benzine - Alcohol dan?

Alcohol verdampt bij de 70 graden celcius volgens mij, en Benzine dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Scheiden van verschillende mengsels

Je idee van zout en zand lijkt me prima!

Alcohol/water en alcohol/benzine zou ik op dezelfde manier doen, namelijk een methode vinden waarbij je een deel "wegkookt"; dat heeft dus te maken met het kookpunt van de componenten.

Denk je dat je zo kan bedenken hoe dat heet?

Het tekenen van de opstellingen kan je eenvoudig doen met wat vormpjes in Powerpoint; of je moet op zoek gaan naar een gratis programmaatje waarmee je laboratoriumglaswerk etc. kan tekenen; daar bestaan er verschillende van.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Scheiden van verschillende mengsels

Je zou kunnen proberen om het te destilleren maar dan krijg je toch nooit een 100% zuivere stof?

En vet lost toch op in Methanol of was het Ethanol??

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Scheiden van verschillende mengsels

Je scheidt bij het zout en het zand ook niet alles precies. Er zal altijd wat zout op het zand achterblijven, maar het doel van deze vraag is om te kijken of jij genoeg weet van scheidingsmethodes (welke methodes er zijn, en op basis waarvan ze scheiden). Dan is scheiding van 95% of 100% hier niet zo van belang. Wat wel van belang is, is dat jij de stof begrijpt. Voorbeeldje:

Met een normale distillatie-opstelling zul je van een alcohol/ethanol mengsel ook geen 100% ethanol als distillaat kunnen krijgen. Doorgaans is dit 95-96%. Dit heeft weer te maken met dampdruk en zo, maar toch zal het antwoord wat je leraar wilt horen "Je kan een water/ethanol mengsel scheiden met distillatie" zijn.

<off topic> Ik ben er na al die jaren nog steeds niet uit of het destillatie of distillatie is. :P </off topic>
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Scheiden van verschillende mengsels

Oke dankjulliewel

Maar hoe zit het dan met zout en vet want daar kom ik echt niet uit??

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Scheiden van verschillende mengsels

Wat kan zout wat vet niet doet, of:
En vet lost toch op in Methanol of was het Ethanol??
Wat kan vet wat zout niet kan?

Antw: Oplossen in ....

Voor de rest: Zie zout/zand idee
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Scheiden van verschillende mengsels

blijft het water dan niet op het vet drijven dan kan het tog nooit bij het zout komen??

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Scheiden van verschillende mengsels

Er staat niet bij hoe het verdeeld is. Anders ga je het mengsel in een mixer gooien met water of zo.

Ook nog een mogelijkheid: vet kan smelten, zout niet (tenminste, bij redelijk "normale temperaturen" niet in ieder geval). Verhit het mengsel en gooi het over een filter. Het hete vet loopt er doorheen en het zout blijft achter.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 592

Re: [scheikunde] Scheiden van verschillende mengsels

Als je vet heet genoeg is kan het toch ook zouten oplossen of niet?

Hangt natuurlijk ook van de verdelingsgraad van het zout af, maar ik denk van wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Scheiden van verschillende mengsels

Dat zal best, daarom heb ik ook even gewacht met mijn laatste post. Echter, als je kilo zout vermengd met een pakje bakboter wilt scheiden, zal dat idee van verhitten en filteren toch wel werken denk ik.

Maar ik denk dat dat de mixer, water en het vet/zoutmengsel de beste oplossing is.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Scheiden van verschillende mengsels

Dante schreef: Als je vet heet genoeg is kan het toch ook zouten oplossen of niet?

Hangt natuurlijk ook van de verdelingsgraad van het zout af, maar ik denk van wel.
Zal niet zo'n vaart lopen. Vet is redelijk apolair. Zouten hebben meer polariteit nodig om op te lossen.

Reageer