Ideeën gevraagd!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 130

Idee

Op onze school (WICO Sint-Maria in Neerpelt) hebben ze iets leutigs: Je kan je opgeven om met een schoolgenootje naar een vijflandenontmoeting te gaan. Dit maal is het in Duitsland, waar dus effectief 5 scholen uit 5 verschillende landen bijeenkomen en met elkaar wedijveren op het gebied van sport, kunst, wetenschap, ...

Ik ben dus geselecteerd voor mijn school voor het gebied wetenschap :P

Ik mag dus samen met iemand enkele proefjes voorbereiden, en ginds gaan showen ;)

Nu had ik graag wat frisse suggesties van jullie allemaal gehad. Het thema is 'Vuur en vlam', de proefjes mogen niet al te moeilijk zijn, aangezien die Duitsers het moeten kunnen begrijpen na onze uitleg :P

We moeten in totaal 2 kleine proefjes doen (in een labootje ginds), en 2 grote, dus bv voor de school ginds, of op het dak, ...

Ik hoor gaarne al uw commentaar!

tx Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Idee

Verbrand wat geld door het te dopen in een 1:1 mengsel van water en ethanol en daarna aan te steken met een aansteker; verbaas je publiek dat het geld ongeschonden uit de vlammen komt...

Probeer wel van tevoren even uit met wat waardeloos papier :P
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 592

Re: Idee

doe maar met enkele fakebriefjes van 500euro ofzo

je weet nooit dat er wat misgaat

Berichten: 130

Re: Idee

Uiterst goed idee! :P

(hebben we toevallig ook in de les gezien!)

Voor de grote projecten dachten we aan een soort vuurwerk of iets, maar dan wel spectaculair. Want ja, het gewone vuurwerk kent iedereen wel.

Suggesties?

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Idee

Wat dacht je hiervan: Ontleding Ammoniumdichromaat. Op deze site staan nog meer van zulke proefjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Idee

Ook een leuke is pyrofoor ijzer (ontbrand spontaan aan de lucht). Dit is gemakkelijk te maken door ijzer(III)oxalaat in een reageerbuisje te verhitten met een bunsenbrander. Het ijzeroxalaat ontleed in koolstofdioxide en ijzer. De CO2 vormt een beschermend 'dekentje' boven het ijzer. Wanneer je het ijzer uit het reageerbuisje giet vliegt het spontaan in de brand (door het grote contactoppervlak)

Berichten: 3.145

Re: Idee

Op mijn website heb ik ook een aantal leuke experimenten, sommige ook met vuur (bijvoorbeeld intens heet en heftig vuur, dat aangestoken wordt door een druppel water toe te voegen). Groen vuur is ook heel leuk, staat er ook op:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/exps/index3.html

Kijk vooral eens naar de volgende drie experimenten:

Miniature explosions in a test tube

Water-initiated light and smoke

Green fire

Vooral met het tweede experiment a.u.b. wel HEEL goed oppassen en heel kleine hoeveelheden gebruiken. Deze reactie is echt verschrikkelijk fel en als je een gram gebruikt, dan kan ik niet instaan voor je handen en ogen.

Misschien heb je ook nog iets aan de andere experimenten.

Berichten: 660

Re: Idee

@DrQuico

is dat expiriment ook geschikt om op de middelbare school op bv een opendag ofzo te doen ....

Berichten: 130

Re: Idee

Ik ben jullie allemaal al heel erg dankbaar! Ik ga vele van jullie voorgestelde proefjes voorstellen aan de begeleidende leerkracht.

Nog meer ideeën zijn altijd welkom :P

Berichten: 198

Re: Idee

kleurenspectra is ook heel gemakkelijk

neem een kleurloze vlam en verpoederdeb stofjes

net als bij de tovenaars uit de tekenfilmpjes kun je de poedertjes erin gooien en kleur krijgen. koper geeft dan groen en zo

weet wel niet welke stoffen hietr wel/niet voor geschikt zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Idee

Koper geeft groen?? Blauw zeker :P . Barium geeft groen. Maar dat staat ook op experimenteren.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Idee

:P Koper emitteert wel degelijk groen licht

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Idee

hmm...Blauw/groen..deal? Haha, nja ik vind het meer blauw lijken dan groen eigenlijk :P En hoe komt het anders dat in blauwe pyro-composities een koperzout wordt gebruikt :P .

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Idee

Als ik koper(I)chloride (CuCl) oplos in een water-ethanolmengsel, en dit verbrand dan is dit groen. Tevens heb ik het spectrum van koper opgezocht en daar zaten meet groene dan blauwe spectraallijnen in. Of jij moet er toevallig een plaatje van hebben, dan ben ik wel overtuigd :P

Berichten: 660

Re: Idee

plaatje van verbranding van koper(II)chloride

Afbeelding

en dit is bariumchloride

Afbeelding

dus volgens mij heeft chemmaster gelijk of heb je een beter argument FsWd. want ik dacht hetzelfde

Reageer