[scheikunde] examenvraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] examenvraagstuk

Geachte mensen,

vandaag kregen wij op ons examen voor industriële chemie een schijnbaar simpel vraagstukje, bij afloop bleek echter dat iedereen iets anders had en bij mezelf kwamen der vegelijking niet uit. Ik zou jullie willen vragen om mij even te helpen dit op te lossen want volgens mij is er een gegeven te weinig.

vraagstuk:

We doen in een pot 45% aardbeien, de aardbeien bestaan voor 85% uit water en 15% uit pulp. De andere 55% is suiker. We laten het mengsel uitdampen tot er nog 1/3 water inzit. Uiteindelijk bekomen we 1kg confituur. Hoeveel kg aardbeien is er gebruikt?

Ik heb volgende onbekende gebruikt:

x = kg aardbeien

y = kg suiker

z = kg verdampt water

Ik bedacht dan volgende vergelijkingen:

X + Y = 1 + Z

1kg - 1/3 = Y + 0,15X

1/3 + Z = 0,85X

als ik deze vergelijking oplos kom ik echter uit op 0 X = 0.

Wat doe ik fout?

graag hulp want dit irriteerd mij te pletter

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] examenvraagstuk

Ik probeer eens wat uit de losse pols.

Stel, je begint met 450 gram aardbeien en 550 gram suiker.

Je hebt dus 67,5 gram pulp, 382,5 gram water en 550 gram suiker.

In totaal is er dus 617,5 gram wat geen water is.

Stel de hoeveelheid water na verdampen op X. Er geldt dan aan het einde, dat X/617,5+X = 0,333...

Hier los je X uit op:

3X = 617,5 + X

2X = 617,5

X = 308,75

In totaal heb je na verdampen dus 617,5 + 308,75 = 926,25 gram jam (ehh, confituur) bij een beginhoeveelheid van 450 gram aardbeien.

Voor 1 kg confituur heb je dus 1000/926,25 x 450 = 485,83 gram aardbeien nodig.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 12

Re: [scheikunde] examenvraagstuk

is dit niet eerder een benadering? Gezien het niveau van den andere vragen vind ik dit nogal vergezocht, ik twijfel niet aan de correctheid hoor maar het lijkt me te ingewikkeld in vergelijking met rest van examen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] examenvraagstuk

Nee, dit is geen benadering; overal waar grammen staan kan je ook fracties invullen: 450 gram wordt dat 0,450 enzovoorts.

En wat betreft of dit ingewikkeld is: dat kan ik moeilijk beoordelen; ik zou niet zo snel weten hoe je het eenvoudiger kan berekenen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: [scheikunde] examenvraagstuk

100 g confiture

55 g suiker

85% x 45 = 38.25 g water

15% x 45 = 6,75 g pulp

1/3 * 38.25 = 12,75 g water

Na uitdampen bevat de confiture

55 g suiker

6,75 g pulp

12,75 g water

totaal 74,5 g confiture

Nu nog omrekenen naar 1 kilo en weer terug

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] examenvraagstuk

Grappig, door een onduidelijke vraagstelling krijg je dus verschillende antwoorden.

Ik ging ervan uit dat water 1/3 deel van het eindprodukt is. Gerard gaat ervan uit dat 2/3 van het water wat er aan het begin in zat weg is.

Eigenlijk kan dat ook... wat is nu het juiste antwoord? :P
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: [scheikunde] examenvraagstuk

wat is nu het juiste antwoord? 


Ik zou zeggen beide antwoorden zijn goed, maar eigelijk vindt ik dat dit soort van vragen die op verschillende manieren kunnen worden gelezen niet mogen voorkomen.

Als je dit in de praktijkomgeving hebt kunnen er behoorlijke ongelukken en schades door onstaan.

Berichten: 365

Re: [scheikunde] examenvraagstuk

volgens mij valt het met de onduidelijkheid mee. we maken een mengsel dat bestaat uit etc en we laten het mengsel uitdampen. Het is gewoon een kwestie van goed lezen en kunnen rekenen.
We doen in een pot 45% aardbeien, de aardbeien bestaan voor 85% uit water en 15% uit pulp. De andere 55% is suiker. We laten het mengsel uitdampen tot er nog 1/3 water inzit. Uiteindelijk bekomen we 1kg confituur. Hoeveel kg aardbeien is er gebruikt?
deel een van de vraag is het paarse, info is het blauwe en het overige is de vervolg vraag.

Berichten: 115

Re: [scheikunde] examenvraagstuk

Spliffeh schreef: Geachte mensen,

vandaag kregen wij op ons examen voor industriële chemie een schijnbaar simpel vraagstukje, bij afloop bleek echter dat iedereen iets anders had en bij mezelf kwamen der vegelijking niet uit. Ik zou jullie willen vragen om mij even te helpen dit op te lossen want volgens mij is er een gegeven te weinig.

vraagstuk:

We doen in een pot 45% aardbeien, de aardbeien bestaan voor 85% uit water en 15% uit pulp. De andere 55% is suiker. We laten het mengsel uitdampen tot er nog 1/3 water inzit. Uiteindelijk bekomen we 1kg confituur. Hoeveel kg aardbeien is er gebruikt?

Ik heb volgende onbekende gebruikt:

x = kg aardbeien

y = kg suiker

z = kg verdampt water

Ik bedacht dan volgende vergelijkingen:

X + Y = 1 + Z

1kg - 1/3 = Y + 0,15X

1/3 + Z = 0,85X

als ik deze vergelijking oplos kom ik echter uit op 0 X = 0.

Wat doe ik fout?

graag hulp want dit irriteerd mij te pletter
X+Y=1+Z

dan vind ik verder:

Z=2/3*0,85*X

85% van X is water en daarvan verdampt 2/3

verder weet je dat X staat tot Y als 0,45 tot 0,55, dus Y=(0,55/0,45)*X

als ik dit invul vind ik

(1+0,55/0,45)*X = 1+2/3*0,85*X

ofwel

(1+0,55/0,45-2/3*0,85)*X = 1

en vind ik dan

X = 0,604 kg (afgerond)

en dus Y = 0.738 kg

85% van X is water, dat is dus 0,513 kg

2/3 daarvan is 0,342 kg

0,604+0,738 - 0,342 = 1

Berichten: 115

Re: [scheikunde] examenvraagstuk

Beryllium schreef: Grappig, door een onduidelijke vraagstelling krijg je dus verschillende antwoorden.

Ik ging ervan uit dat water 1/3 deel van het eindprodukt is. Gerard gaat ervan uit dat 2/3 van het water wat er aan het begin in zat weg is.

Eigenlijk kan dat ook... wat is nu het juiste antwoord? :P
idd, had ik nog niet meteen gezien, jah ik eet graag niet te slappe confituur, vandaar

heb ik voor de optie 1/3 van wat er in begin aanwezig was blijft over :P

Berichten: 184

Re: [scheikunde] examenvraagstuk

De berekening en de benadering van Berrylium is geheel correct.

In de vraagstelling wordt duidelijk vermeld dat aan het eind van het uitdampen van het mengsel dit mengsel nog uit 1/3 deel water bestaat.

Berichten: 592

Re: [scheikunde] examenvraagstuk

mmaarr schreef: De berekening en de benadering van Berrylium is geheel correct.

In de vraagstelling wordt duidelijk vermeld dat aan het eind van het uitdampen van het mengsel dit mengsel nog uit 1/3 deel water bestaat.
Ja toen ik de vraag eerst las dacht ik ook aan de manier van Gerard, maar bij nader inzien is de juiste die van Beryllium

Berichten: 12

Re: [scheikunde] examenvraagstuk

Kijk dat bedoel ik nou, is het 1/3 van het oorspronkelijke water dat overblijft?

of is het 1/3de totale massa van de confituur die water is???

Ik vond de vraag op het examen dan ook erg onduidelijk en iedereen had andere antwoorden

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] examenvraagstuk

Als ze dat bedoeld hadden, had er gestaan "tot er nog 1/3 van het water in zit'. Er staat 'tot er nog 1/3 water in zit'.

Uranium wordt verrijkt tot er 20% 235U inzit. Wordt het dan verarmd? Bij goed lezen is de vraag niet polyinterpretabel (3x woordwaarde).

Reageer