Bloed van San Gennaro

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Bloed van San Gennaro

Hoi!

Ik vroeg me af of er ook mensen zijn die al eens het bloed van San Gennaro hebben gemaakt?

Ik zelf ben van plan om het ooit nog eens te maken, dit omdat het in het begin vast is, maar na het schudden vloeibaar wordt. Het lijkt mij verbazinwekkend.

Hieronder heb ik het recept even neergezet, het is vertaalt vanuit het Engels. Er kunnen dus fouten in zitten en bij enkele woorden heb ik ?? staan omdat ik niet wist wat ze betekenen. Suggesties over vertaling enz. kan je posten :P

__________________________________________________________

Het bloedwonder van Napels



BLOED VAN ST. Gennaro

PROCEDURE om een THIXOTROPISCH MENGSEL SAMEN TE STELLEN

(HINTS EN TRUCS)

Materialen

FeCl3·6H2O

IJzerchloride is een bekend chemisch product. De commerciële hexahydraat vorm is een gele samenstelling. De container zou goed moeten worden gesloten aangezien dit zout hygroscopisch is en het vochtigheid van de lucht adsorbeert.

CaCO3

Calciumcarbonaat is ook een zeer bekend chemisch product. Fijn vermalen marmer of eierschalen zijn een geschikte bron. Ook werd het gebruikt, in ieder geval in de middeleeuwen, als wit schilderpigment.

NaCl

Natriumchloride. Keukenzout, zeezout, of rotszout. Andere chemische zouten kunnen ook worden gebruikt, maar zij beïnvloeden het definitieve resultaat niet. Nochtans, men kan ook calciumchloride, natriumsulfaat enz. proberen.

Dialyse buis.

Een cellofaanbuizenstelsel, dat in diverse diameters wordt verkocht, die op de gewenste lengte kunnen worden gesneden. Een leverancier is Spectrapore??. Een dialysemembraan reinigt een mengsel van colloïdale deeltjes en opgeloste zouten, aangezien slechts de kleinere zoute ionen door de poriën van de membranen zullen gaan. De commerciële modellen hebben diverse scheidingsgroottes, die berust op het verschil in molecuul gewicht van deeltjes. In ons geval, zou bijna elk type moeten werken.

Voor de polymeertijd, werd de dialyse uitgevoerd met perkament. Een dun stukje perkament kan aan het eind van een bodemloze buis worden bevestigd om een eenvoudige dialyse te maken. Ook kan een soort van lange en smalle zak worden gemaakt, maar het mag niet lekken.

Een andere mogelijkheid is het gebruik van dierlijke darm. Dit kan bij een slager worden verkregen. Hoe dunner, hoe beter; de darmen werden en worden gebruikt om worsten, salami van te maken. De ingewanden van lam (eind van blinde darm) kan ook in drogisterijen worden gevonden, die als profylactisch?? (Trojan?? merk) worden verkocht. Was de darm zorgvuldig voor gebruik om vervuilende deeltjes te verwijderen.

ALGEMENE PROCEDURE

Los 25 g FeCl3·6H2O in 100 ml water op. De hoeveelheid water kan variëren. Een duidelijke rood-oranje oplossing zal ontstaan.



Voeg langzaam de vereiste hoeveelheid CaCO3 toe (10 g). Aangezien de ijzerchlorideoplossing zuur is, kan het wat schuimen door ontsnapping van CO2. Voeg langzaam toe door te roeren.

De relatieve hoeveelheden ijzerchloride en ingrediënten kunnen variëren, maar de volledige precipitatie?? van het gevormde ijzerhydroxide moet worden vermeden. Het ongereageerde ijzerchloride en de zouten zullen door dialyse worden verwijderd.

Andere te proberen zouten kunnen o.a. kaliumcarbonaat (van houten as) zijn. Waarschijnlijk ook gebruikt in de 14de eeuw. CaO of Ca(OH)2 schijnen niet goed te werken.

Een donkere bruine oplossing zal ontstaan door de vorming van colloïdale?? FeO(OH).

Om te dialyseren snij een stuk van ongeveer 30 cm af en maak een knoop aan de ene kant. Bij het gebruik van ingewanden of lamsdarm, doe hetzelfde. Vul het voor de helft met het te zuiveren mengsel, en hang het dan in een bak met gedistilleerd water. Zorg dat het niveau van water en dat van de inhoud van de dialysebuis ongeveer gelijk is. Het niveau van vloeistof binnen het dialysebuizenstelsel zal stijgen door de osmose (water dat het buizenstelsel ingaat, terwijl de zouten uitgaan). Het gedistilleerde water moet drie tot vier keer met 24 uurs intervallen worden ververst, in ieder geval totdat het niet meer geel is. Let op dat de inhoud niet overstroomt.

Er kan een uiteindelijk volume van de oplossing worden verkregen die ongeveer het dubbele is van het begin volume. Het uiteindelijke volume kan variëren. Deze oplossing kan als dusdanig worden gebruikt of kan worden geconcentreerd. De concentraties die getest zijn variëren van ca 5% tot 10%. Als de concentratie van de oplossing berekend moet worden, kan het gemakkelijk worden berekend door de oplossing in een grote schotel te gieten en het te verdampen door een zachte stroom van hete lucht van een haardroger.

Giet delen van deze oplossing in een kleine ronde, afgevlakte fles, voeg een uiterst kleine hoeveelheid NaCl toe en schut. Laat het vervolgens staan en kijk of het stolt. Indien dit niet gebeurd moet men wat extra zout toevoegen.

Als een oplossing zeer geconcentreerd is, of als veel zout wordt toegevoegd, dan zal het thixotropische?? mengsel snel stollen en zal het moeilijk zijn om het vloeibaar te maken door te schudden (goed voor onvoorbereide demonstratie en voor reizen); als de oplossing meer verdund is en weinig zout wordt toegevoegd, zal het langer vloeibaar blijven (zelfs twee dagen), maar het zal zeer schokgevoelig zijn en zal zeer vloeibaar worden. Als teveel zout wordt toegevoegd, zullen er vlokken ontstaan. Sommige proeven en fijne aanpassingen zijn noodzakelijk.

Het definitieve mengsel is niet-giftig. Het glaswerk dat voor de voorbereiding wordt gebruikt zou onmiddellijk na gebruik met water, zeep en borstel moeten worden gespoeld. Oude vlekken kunnen met wat hydrochloric?? zuur worden verwijderd.

WAARSCHUWING!

De gels zijn gevoelig: thixotropische?? mengsels zullen na één of meerdere maanden uit balans raken en hun definitieve eigenschappen kunnen van de aanvankelijke verschillen (over het algemeen zullen zij volledig stollen en zullen zeer kleverig worden). In dit geval kan een zeer uiterst kleine hoeveelheid zout opnieuw worden toegevoegd; dit zou hun origineel "gedrag"moeten herstellen. Door middel van een aantal proeven met verschillende concentraties kan men kijken welke concentratie het stabielste is na enkele maanden. De stabiliserende componenten kunnen ook worden geprobeerd: als voorbeeld kunnen de kleine hoeveelheden Arabische gom of vissenlijm (die wordt gebruikt om middeleeuwse inkt te stabiliseren) in de definitieve gel worden opgelost.

Verbeteringen en voor verdere hulp gelieve contacteren:

[knip]

Beryllium: contactinformatie weggehaald. Het posten van adressen moet je niet doen, zeker niet als het niet je eigen zijn!

Wij gaan toch ook jouw emailadres niet aan alle leden kenbaar maken?

Berichten: 17

Re: Bloed van San Gennaro

Ohjah vergeten te posten, linkje naar een artikel:

Kennislink: het bloed van San Gennaro :P

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Bloed van San Gennaro

Je zou jack de keyzer eens kunnen mailen over zijn ervaringen! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Bloed van San Gennaro

Ik vroeg me af of deze proef op thuis-basis een beetje uit te voeren is. De stoffen zijn geen probleem, maar die dialyse buis. Wat voor iets moet dat zijn? Moet dit echt worden gekocht of kan dit ook thuis gefarbiceerd worden :P .

Berichten: 17

Re: Bloed van San Gennaro

Ik heb zelf geen ervaring met de proef, maar ik ben wel van plan om via school het te gaan proberen ;) Zie de vorige reactie van Jorim met het linkje naar jack de keyzer.. Staat ook wat info over een dialyse slang.. :P

Ook staat in mijn begin post iets over het gebruik van een dierlijke darm.. en perkament wat je eventueel onderaan een buis kan bevestigen.. Het produceren via de methode die ze in de middeleeuwen deden lijkt mij helemaal te gek :P

Als je het gaat uit proberen wil ik graag van je horen hoe het is afgelopen 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Bloed van San Gennaro

Ahja, even over heen gelezen Afbeelding . Maar aangezien ik er niet zoveel voor zie om met darmen e.d. aan de haal te gaan :P en ik geen perkament tot mijn bezitting heb :P (kan ik hiervoor geen papier/katoen gebruiken? papier is te slap zeker, breekt snel als het nat wordt). En voor zo'n slang zal ik eens gaan vragen op school, weet niet of ze dat voor mij willen leveren/geven voor thuisgebruik, maargoed dat zie ik snel genoeg denk ik.

PS: dit is trouwens niet alleen voor hiljolodewijk bedoelt maar ook voor andere members die hier iets vanaf weten.

Berichten: 17

Re: Bloed van San Gennaro

Het gaat er meer om in dit geval dat er osmose plaatsvindt. Blijkbaar gebeurt dat ook met darmen of met perkament.. dus iets anders wat ook osmotisch werkt zou ook moeten werken.... :P

ohjah je moet trouwens wel gedestileerd water gebruiken, in kraanwater zitten zouten die het kunnen verontreinigen..

Berichten: 72

Re: Bloed van San Gennaro

een andere manier is een huls van kollodium maken.

Dit doe je door in een kollodiumoplossing een glaze buis te hangen, vervolgens verdampt het oplosmiddel (ether en alcohol) en verschijnt er een dunne doorzichtige vlies van kollodium om het buisje heen. Hulsje verwijderen en schoonspoelen met wat demiwater en voila je hebt je eigengemaakte dialiseerhuls

Berichten: 251

Re: Bloed van San Gennaro

nou nou, eindelijk iemand die de experimentele toer op gaat. Dialyseslang zou je normaal op school in het labo biologie moeten kunnen vinden. Anders ben je aangewezen op een apotheker of ziekenhuis (probleem : de slangen worden verkocht "op rol" en het zou dus te gek zijn om 50 m te kopen als je maar 0,5 m nodig hebt)

Een alternatief is het gebruik van cellofaanpapiertjes die ze gebruiken om confituurpotten af te sluiten (verkrijgbaar in de betere supermarkt); het resultaat hiermee is echter ondermaats

Als je een dialyseslang gebruikt, zorg dan dat je ruim overschot hebt (de vloeistof in de slang wordt namelijk aangevuld) en bindt het uiteinde zeker niet dicht !!! (als je slang door de druk barst wil je absoluut niet meemaken)

veel succes ermee !!! (nieuw e-mail : gecensureerd)

rwwh: adres gecensureerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Bloed van San Gennaro

Ik zou je e-mail even weghalen ivm spam, Jack. Mensen kunnen je immers ook bereiken door de knop Email onder elk bericht. ;)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 28

Re: Bloed van San Gennaro

waar heb je het oorspronkelijke recept vandaan gehaald?

Berichten: 251

Re: Bloed van San Gennaro

ook via dezelfde site Afbeelding

Berichten: 104

Re: Bloed van San Gennaro

hydrochloric zuur is HCl (van hydrochloric acid) dus zoutzuur.

tixotropisch mengsel heeft met viscositeit te maken, haargel is bv ook een tixotropische stof.

Reageer