[Thermodynamica] Warmtewisselaar WTW

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 10

[Thermodynamica] Warmtewisselaar WTW

Hoi,

Ik heb een vraagje over een wamtewisselaar zoals die in een WarmteTerugWin unit gebruikt wordt bij ventilatie.

Ik was dit weekend op een of andere milieubeurs en daar beweerden ze dat bij bvb 20 graden binnen en 0 graden buiten er een rendement is van ongeveer 90%, dit zou volgens hun inhouden dat de aangezogen buitenlucht kan opgewarmd worden tot 18 graden. Het betreft een tegenstroom platenwisselaar.

Het debiet van de uitgeblazen lucht is gelijk aan die van de ingeblazen.

Als ik met de formules uit het polytechnisch zakboekje reken zou de lucht van 20 graden maar kunnen gekoeld worden tot ongeveer 7 graden. Het lijkt me dan ook zeer sterk dat de lucht opgewarmd kan worden tot 18 graden.

Kent iemand de formules hoe zoiets uitgerekend kan worden?

Alvast bedankt Stennis

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: [Thermodynamica] Warmtewisselaar WTW

Het theoretisch maximaal haalbare rendement is het carnot rendement, en wordt berekend met

e = 1- (Tc / Th)

Waarin Tc de temperatuur van de buitenlucht is en Th de temperatuur van de binnenlucht (alles in graden Kelvin

Maar dat gaat natuurlijk niet op bij zo'n ding. Je zou eens moeten kijken wat de COP waarde is. Deze bereken je met

COP = Qc / W

Dan weet je hoe efficient hij werkelijk is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Thermodynamica] Warmtewisselaar WTW

waar blijft de warmte ontwikkeld door de ventilatormotor? :roll:

en...

Als die wisselaar maar heel groot is, haal je toch theoretisch altijd de binnentemperatuur? :P let wel, je kijgt een grote stromingsweerstand in je wisselaar, en dus zul je meer vermogen voor je ventilator nodig hebben....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer