Nanotechnologie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 14

Nanotechnologie

Even voorstellen: ik ben een laatstejaarsstudent Latijnwetenschappen, voor de Nederlanders onder ons, ik ben dus een Belg.. :P

Voor ons overlappend eindwerk wetenschappen heb ik gekozen voor Nanotechnologie.

We krijgen ook 2 volledige dagen waarin iedereen proeven kan uitvoeren in een Labo ivm zijn onderwerp...

Nu ben ik op zoek naar een proef die te maken heeft met Nanotechnologie, maar ik kan bijvoorbeeld ook een ziekenhuis bezoeken...

Zou er iemand mij kunnen helpen?

Greets,

Vitalic

Berichten: 115

Re: Nanotechnologie

hoi,

je kan metaalcolloiden bereiden

groeten

Berichten: 14

Re: Nanotechnologie

Okee, dat is een goed idee...alleen weet ik niet bepaald over wat je het hebt...misschien kan je wat meer uitleg geven: hoe, wat, enzovoorts...

toch al bedankt voor de snelle reactie

Berichten: 115

Re: Nanotechnologie

het was nu de bedoeling dat je zou googelen op "metaalcolloiden" :P

metaalcolloiden zijn heel kleine metaalpartikeltjes die door hun afmetingen

(op nanometerschaal) andere eigenschappen vertonen dan bulkmetalen.

een van die andere eigenschappen is een speciale vorm van absorptie,

een oplossing van goudcolloiden bv is prachtig rood, van zilver is geel.

je kan deze colloiden op een chemische manier bereiden en dan die eigenschap

van de kleur kan je bespreken (zoek dit even op, het heet "plasmonresonantie")

je kan de colloiden nog beter bereiden door laserabblatie, maar ik neem aan dat

je niet beschikt over een serieuze laser :P

toch wel leuk om te doen chemisch, maar je zal het recept moeten zoeken

Berichten: 14

Re: Nanotechnologie