Nanotechnologie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 14

Nanotechnologie

Even voorstellen: ik ben een laatstejaarsstudent Latijnwetenschappen, voor de Nederlanders onder ons, ik ben dus een Belg.. :P

Voor ons overlappend eindwerk wetenschappen heb ik gekozen voor Nanotechnologie.

We krijgen ook 2 volledige dagen waarin iedereen proeven kan uitvoeren in een Labo ivm zijn onderwerp...

Nu ben ik op zoek naar een proef die te maken heeft met Nanotechnologie, maar ik kan bijvoorbeeld ook een ziekenhuis bezoeken...

Zou er iemand mij kunnen helpen?

Greets,

Vitalic

Berichten: 115

Re: Nanotechnologie

hoi,

je kan metaalcolloiden bereiden

groeten

Berichten: 14

Re: Nanotechnologie

Okee, dat is een goed idee...alleen weet ik niet bepaald over wat je het hebt...misschien kan je wat meer uitleg geven: hoe, wat, enzovoorts...

toch al bedankt voor de snelle reactie

Berichten: 115

Re: Nanotechnologie

het was nu de bedoeling dat je zou googelen op "metaalcolloiden" :P

metaalcolloiden zijn heel kleine metaalpartikeltjes die door hun afmetingen

(op nanometerschaal) andere eigenschappen vertonen dan bulkmetalen.

een van die andere eigenschappen is een speciale vorm van absorptie,

een oplossing van goudcolloiden bv is prachtig rood, van zilver is geel.

je kan deze colloiden op een chemische manier bereiden en dan die eigenschap

van de kleur kan je bespreken (zoek dit even op, het heet "plasmonresonantie")

je kan de colloiden nog beter bereiden door laserabblatie, maar ik neem aan dat

je niet beschikt over een serieuze laser :P

toch wel leuk om te doen chemisch, maar je zal het recept moeten zoeken

Berichten: 14

Re: Nanotechnologie

Hehe, mijn vader is licentiaat scheikunde en die weet me net te vertellen dat de bereiding van metaalcolloiden bij hem een practicumproef was in 2de licentie op universiteit... waarschijnlijk dus te ingewikkeld... of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Nanotechnologie

Het maken van colloiden is niet zo moeilijk hoor!

Ik heb even opgezocht hoe ik zilver- en goudcolloiden maakte bij mijn buitenlandstage:

Zilvercolloiden:

90 mg >99.9999% zilvernitraat oplossen in 500 mL water van 40 graden; nadat alles is opgelost wordt verhit tot net onder het kookpunt; 110 mg natriumcitraat toevoegen; refluxen voor 1 uur en laten afkoelen.

Goudcolloiden:

50 mg NaAuCl4 oplossen in 500 mL water en laten koken. Dan 82,5 mg natriumcitraat toevoegen, 15 minuten refluxen. De kleur gaat van lichtgeel naar donkerpaars naar donkerrood naar dieprood (heel mooi!).

In alle gevallen geldt dat je glaswerk superschoon moet zijn. Ik moest alle glaswerk minstens 1 uur laten weken in koningswater.

Ik zou je aanraden om, als je de keuze hebt, goudcolloiden te maken. Weliswaar zijn de chemicalien iets kostbaarder, maar het is eenvoudiger in de zin dat het niet echt kan mislukken. Zilvercolloiden maken is een kunst heb ik aan den lijve ondevonden.

PS

De bovenstaande voorschriften zijn beknopt; als je het zou willen uitproberen zou je moeten kijken in de literatuur (deze is voor de goudcolloiden):

K.C. Grabar, R.G. Freeman, M.B. Homer, M.J. Natan, Anal Chem 67, 735 (1995)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Nanotechnologie

Hier staat nog wat informatie:Wikipedia - Colloïde

Ik weet niet maar misschien is het een leuk idee om onderzoek te doen naar wat "woelen" zojuist heeft "ontdekt". Lees hier maar eens: Molybdeenblauw
De vloeistof wordt volkomen ondoorzichtig en zwart. Niet alle zink lost op. Het is moeilijk te bepalen of die zwarte vloeistof helder is of een heel fijn verdeeld neerslag (colloidaal ??) bevat.

Berichten: 740

Re: Nanotechnologie

tja.. de nanotechnologie is heel breed laatst zag ik wat over stropdassen waarop geen vlekken kunnen ontstaan.

In VS zijn ze nu bezig om via nanotechnologie een pak te maken waamee je aan muren blijft hangen, en zo een soort van 'spiderman' idee krijgt. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Nanotechnologie

Als je kans ziet om naar de TU/e te komen kan ik misschien wel regelen dat je gebruik mag maken van een STM (Scanning Tunneling Microscope..) Daar kan je wel leuke foto's mee maken...

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Nanotechnologie

Kijk, dat zijn nog eens kansen :P . (zou ik als ik jou was niet laten schieten :P )

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Nanotechnologie

Zie bijvoorbeeld op mijn website, een poster over nanotechnolgie.. Dat was een poster voor een eerstejaars practicum.. Klik Hier

Berichten: 740

Re: Nanotechnologie

Leuke site :P

Ik wist niet dat je lid was van de Chritenunie

Ik krijg alleen je poster niet geopend, een of ander raar bestand dat ik niet ken, en ik wil toch wel effe kijken hoe die eruit ziet...

Berichten: 14

Re: Nanotechnologie

Als je kans ziet om naar de TU/e te komen kan ik misschien wel regelen dat je gebruik mag maken van een STM (Scanning Tunneling Microscope..) Daar kan je wel leuke foto's mee maken...
OOh, leuk, dat zou echt wel fantastisch zijn!

misschien kan je wat meer informatie geven, waar die TU/e is.

ik veronderstel dat TU technische Universiteit is :P

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Nanotechnologie

De TU/e is de Technische Universiteit Eindhoven.. Het is op loopafstand van het trein station..

Berichten: 14

Re: Nanotechnologie

Aha, okee, das al heel handig en nog niet extreem ver als je vanuit Belgie moet komen...

Reageer