Springen naar inhoud

[scheikunde] meerwaardige zuren

• Log in om te kunnen reageren

Rianne

Rianne

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 15:53

Hallo!

Ik zit met een vraagje, misschien is het een beetje een domme vraag, maar ik weet het antwoord echt niet..
Er staat in mijn scheikundeboek het volgende:

"Zwavelzuur, fosforzuur, waterstofsulfide, koolzuur en zwaveligzuur kunnen alle aanwezige H-atomen als protonen afstaan. Je noemt ze meerwaardige zuren. Zo is zwavelzuur een tweewaardig zuur en fosforzuur driewaardig. Ook onder organische zuren vind je meerwaardige zuren (citroenzuur en oxaalzuur). Realiseer je wel dat citroenzuur (C6H8O7) onder normale omstandigheden maar maximaal drie van de acht H-atomen als H+ kan afsplitsen!"

Nu vraag ik me het volgende af: is een meerwaardig zuur, over het algemeen, een zuur dat alle H-atomen kan afstaan? Zo niet (aangezien dat dan voor citroenzuur niet geldt), hoe weet je of een stof al zijn H-atomen kan afstaan of dat er een maximum is?

Ik hoop dat jullie mij hiermee willen helpen!

Groetjes, Rianne
Cogito, ergo sum - Descartes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 16:17

hoi Rianne,

welkom het forum!

Ten eerste: geen enkele vraag is dom... we hebben het allemaal moeten leren :P

Een "meerwaardig zuur" kan over het algemeen al zijnzure protonen afstaan... dit is dan ook wat er in je boek wordt verteld: 5 van de 8 protonen in citroenzuur zijn niet zuur, en kunnen dus niet "makkelijk" afsplitsen.

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 16:20

Hoi Rianne,

meerwardige zuren, zijn zuren die meer dan een H+ af kan splitsen.

Citroenzuur wordt apart genoemd, omdat citroenzuur 4 OH groepen heeft, waarvan er (onder normale omstandigheden maar 3 ervan een H+ af kunnen splitsen), dit omdat die drie in een zuurgroep zitten (CO-OH) en die ene niet(C-OH).

Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.

Ruud

Nu was jij me voor........ :P

Veranderd door Ruud, 18 januari 2006 - 16:21

Rianne

Rianne

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 16:34

Ik geloof dat ik het begrijp :P
Maar om te weten hoeveel H+ er wordt afgestaan, moet je dus gewoon weten hoeveel van die H+ er in een zuurgroep zitten? En dan is dus het aantal dat zich in een zuurgroep bevindt ook het aantal dat kan worden afgesplitst?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11133 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 januari 2006 - 17:59

Nou als je de plaatjes van zwavelzuur en fosforzuur pakt, dan kun je er eigenlijk 2 of 3 zuurgroepen inzien.

Geplaatste afbeelding

De dubbelgebonden O aan het zwavelatoom, samen met een OH groep (SOOH), dit kun je er 2x in terugvinden.

Geplaatste afbeelding

Hier kun je dat kunstje 3x flikken (POOH), de dubbelgebonden zuurstof wordt dus 3x gebruikt.

Veranderd door FsWd, 18 januari 2006 - 18:00

Rianne

Rianne

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 19:58

Bedankt!! :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures