[scheikunde] bestek verzilveren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 147

[scheikunde] bestek verzilveren

Bestek (messen, vorken, lepels en dergelijke) is vaak verzilverd. Op de basisvorm van bijvoorbeeld een ijzeren lepel is dan een laagje zilver aangebracht. Dit verzilveren gebeurt elektrolytisch. Het te verzilveren voorwerp wordt in een zilvernitraatoplossing gehangen en aangesloten op een gelijkspanningsbron. Als andere elektrode gebruikt men een staaf zilver.

1) Leg uit of men het te verzilveren voorwerp moet aansluiten op de positieve of de negatieve pool van de spanningsbron.

In een fabriek waar men verzilverd bestek vervaardigt, is de productiecapaciteit 1000 stuks bestekonderdelen per dag. Gemiddeld wordt ieder stuk bestekonderdeel verzilverd met 5,0 gram zilver. De productieduur per dag bedraagt 8,0 klokuren. Het rendement van de elektrische stroom is voor het gewenste elektrolyseresultaat 90%.

2) Bereken met de genoemde gegevens (en eventuele gegevens uit Binas) de gemiddelde stroomsterkte (in Ampère) die in deze fabriek nodig is.

----------------------

Kan iemand mij helpen, snap er nix van wat ze vragen :P en ik ben niet zo goed in stroomsterktes berekenen :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] bestek verzilveren

Laten we beginnen met de chemische achtergrond.

Je hebt een oplossing van zilvernitraat. Welke ionen zitten er in de oplossing?

Je wil gaan verzilveren. Welke halfreactie wil je laten optreden? Denk je dat dat aan de positieve of negatieve elektrode op kan treden?

Als je dit weet kunnen we verder met de stroomsterkte.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 147

Re: [scheikunde] bestek verzilveren

Zilvernitraat: Ag+ en NO3-

Zover ben ik

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] bestek verzilveren

jack87 schreef: Zilvernitraat: Ag+ en NO3-

Zover ben ik
Mooi, waar wil het opgelost zilver naartoe? Naar de plus- of minpool?

Berichten: 147

Re: [scheikunde] bestek verzilveren

Zilver wil naar de minpool toch. Zilver is een pluspool en gaat naar de minpool.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] bestek verzilveren

Goed zo, welke reactie treedt er dan op (redoxreactie, duh, maar welke halfreactie)?

En kleine tip: aan de andere kant gebeurt dus precies het omgekeerde :P

Berichten: 7

Re: [scheikunde] bestek verzilveren

Bestaat de mogelijkheid dat dit verder wordt uitgelegd? (vooral de eerste stap) Ik heb binnenkort een herexamen chemie en dit is een van de mogelijke vragen.

Bedankt

Grtz

Stef

Berichten: 704

Re: [scheikunde] bestek verzilveren

je hebt nu 2 elektrodes: je te verzilveren voorwerp in een AgNO3-oplossing en een Ag-elektrode.

Nu moet er een redoxreactie optreden in deze elektrolyse. Dan ga je eerst na welke ionen/moleculen zijn er aanwezig.

Dat is Je AgNO3-oplossing, die uit Ag+ en NO3--ionene bestaat en natuurlijk water !

Aan de andere zijde hebben we elementair Ag(s)

Welke reactie treedt er nu op aan het te verzilveren voorwerp: Ag+ + e- --> Ag.

Bij het te verzilveren voorwerp moet dus een elektronenoverschot zijn om deze reactie te laten plaatsvinden en daarom moet het te verzilveren voorwerp de negatieve pool zijn.

Berichten: 704

Re: [scheikunde] bestek verzilveren

Voor de tweede vraag moet je gebruik maken van de vormule I = Q/t en de constante van Faraday ( de hoeveelheid overgedragen lading bij 1 mol elektronen).

Je weet de reactie al: Ag+ + e- --> Ag.

Je wilt voor 5,0 g Ag krijgen (per voorwerp) en daar is een bepaalde hoeveelheid mol elektronen nodig. Deze hoeveelheid bedraagt een bepaalde hoeveelheid Coulomb (constante van Faraday!) en je weet de tijdsduur (8 uur)

--> dan levert I = Q/t je I op, maar je hebt een rendement van 90%. Dus moet je I nog verekenen met het rendement en dat levert je antwoord op.

Reageer