[scheikunde] spectrofotometer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] spectrofotometer

Ik heb nog een vak open staan voor de afronding van mijn HLO-opleiding. Misschien dat jullie mij met deze opdracht kunnen helpen, want ik heb gewoon helemaal niets aan dit vak maar ik moet het toch een keer halen.

Een laboratoriummedewerker heeft een spectrofotometer tot zijn beschikking met een relatieve strooilichtintensiteit van maximaal 0,1% in het zichtbare gedeelte van het spectrum.

Bij een bepaalde analyse vindt hij een extinctie van 1,983.

Bij welke golflengte zal het strooilicht de grootste invloed hebben, bij 500 nm of bij 800 nm? En hoe groot is dan de relatieve fout in de concentratie van de bepaling maximaal?

Berichten: 205

Re: [scheikunde] spectrofotometer

800 nm ligt buiten het zichtbare gedeelte van ONS spectrum.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] spectrofotometer

Hoeveel procent van het licht is door het monster tegengehouden bij een extinctie van 1,983? Hoeveel daarvan zou maximaal strooilicht kunnen zijn? En hoeveel zou dan, als er helemaal geen strooilicht was, de gemeten extinctie zijn?

Berichten: 15

Re: [scheikunde] spectrofotometer

Er wordt gesproken over een relatieve strooilichtintensiteit van maximaal 0,1 %. Volgens mij kun je het dan moeilijk zeggen wat de gemeten extinctie zou zijn als er geen strooilicht zou zijn, de relatieve strooilichtintensiteit van het monster zou bv. ook 0,05% kunnen zijn. Ik weet niet zo goed waar ik van uit moet gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] spectrofotometer

Er wordt gevraagd om de maximale afwijking, en deze treedt op bij de maximale strooilichtvervuiling.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] spectrofotometer

Bedankt, ik kan hier denk ik behoorlijk een stuk verder mee komen. Logisch eigenlijk, ik denk te moeilijk vind ik zelf.

Reageer