kwant bepaling van methanol in wijn

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

kwant bepaling van methanol in wijn

Ik heb een vraag;

Binnen kort moet ik een practicum begeleiden waarbij ik insta voor de uitleg van het experiment waarbij het methanol gehalte van wijn bepaald wordt. Maar aangezien ik een PhD student ben die in een totaal andere weg onderzoek doet (moleculaire biologie), zit ik met een aantal vragen:

De proef gaat als volgt: de drank wordt aan de kook gebracht en een deel ervan wordt gedestileerd. Vervolgens wordt hieraan KMnO4 toegevoegd.

-) ik denk dat het kaliumpermanganaat het methanol zal oxideren tot formaldehyde, indien dit zo is, kan iemand mij de reactie uitschrijven?

Vervolgens wordt de overmaat permanganaat gereduceerd met HSO3-

-Kan iemand mij hiervan een reactie uitschrijven?

Hierna wordt er H2SO4 toegevoegd, wat zou leiden tot een paarse kleur (een ringvormige structuur zou zich vormen.

-)Enig idee hoe deze structuur er uit ziet en hoe de voorafgaande reactie er precies uitziet?

Berichten: 17

Re: kwant bepaling van methanol in wijn

ik kan je niet helpen met het practicum maar volgens mij moet je gehalte aan ethanol bepalen?

anders stel ik me sterke vragen bij de producent van die wijn!

Berichten: 2.746

Re: kwant bepaling van methanol in wijn

in elke wijn zit ook een hoeveelheid methanol

maar oxideerst KMnO4 ethanol ook niet?

Berichten: 59

Re: kwant bepaling van methanol in wijn

In wijn zit inderdaad een kleine hoeveelheid methanol. Bij rode wijn ca. 50 mg/l en bij witte wijn ca. 100 mg/l. De maximale waarde is 300 mg/l. In hoge concentraties is methanol giftig en lijdt tot blindheid.

Maar om antwoord te geven op je vraag (voor wat ik er van kan maken):

De methanol wordt idd geoxideerd door de kaliumpermanganaat:

CH3OH ==> CH3O

Maar volgens mij heeft kaliumpermanganaat al een paarse kleur van zich zelf. Dus hier houdt het voor mij op.

Grappig weetje: als iemand overmatig veel methanol binnen krijgt (spiritus) moet hij/zij alcohol drinken om het methanol te neutraliseren.

Berichten: 59

Re: kwant bepaling van methanol in wijn

O ja, nog wat vergeten.

Als je beschikking hebt over een GC wordt het al een heel stuk makkelijker voor de uitvoering van de proef. En naar mijn mening ook een stuk interessanter.

Berichten: 17

Re: kwant bepaling van methanol in wijn

Ok my mistake

idd methanol aanwezig (verschiet ervan eigenlijk).

tis dermee dat ik halfblind ben na een paar goedkope flessen :P

Had ik geen examens dan kon ik voor u een soortgelijk practicum opzoeken in mijn persoonlijke archieven, jammer genoeg geen tijd.

dit weet ik wel nog

Kaliumpermanganaat + natriumsulfiet in zuur midden geeft Mn2+ ionen en sulfaationen.

Kaliumpermanganaat + natriumsulfiet in neutraal midden geeft MnO2 en sulfaationen. De oplossing wordt basisch.

ps Jampie wat die overmaat methanol betreft wordt die niet geneutraliseerd maar wel sneller uitgescheiden door de activering van je nieren die het ethanol willen verwerken. Op zich is methanol niet giftig enkel de derivaten die na de lever ontstaan (formaldehyde en vooral mierezuur).

Berichten: 59

Re: kwant bepaling van methanol in wijn

Sorry Blomken, mijn fout. Tis die goedkope wijn (hebben wij hetzelfde merk :P ?).

Nu ik het nalees is het inderdaad niet helemaal correct. Goed dat men elkaar schep houdt. Keep up the good work!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kwant bepaling van methanol in wijn

Kaliumpermanganaat lijkt me een te sterke oxidator. Weet je zeker dat niet meteen mierenzuur ontstaat?

Berichten: 2

Re: kwant bepaling van methanol in wijn

Ik ben zeker van de informatie die ik kreeg, ook ben ik niet in de mogelijkheid de proef te veranderen. BTW een andere proef, die ik niet moet begeleiden is de bepaling van het ethanol gehalte van bieren. 't Is echte fun hoor dat practicum.

Als jullie mij dan toch niet helemaal kunnen helpen, heeft er dan iemand een idee waar ik verdere informatie over reacties e.d. kan vinden op het internet?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: kwant bepaling van methanol in wijn

Met kaliumpermanganaat zul je de methanol en de ethanol volledig oxideren tot respectievelijk mierenzuur en azijnzuur. De reactievergelijkingen moet je gemakkelijk zelf kunnen samenstellen uit de halfreacties voor de reductie van kaliumpermanganaat (binas) en die voor de oxidatie van alcoholen.

H3CCH2OH + H2O -> H3CCOOH + 4 e- + 4 H+

H3COH + H2O -> HCOOH + 4 e- + 4 H+

De halfreactie voor de oxidatie met sulfiet tot sulfaat kun je ook zo uit je binas halen.

Met de halfreacties kun je dan gemakkelijk de volledig reactievergelijking opstellen door het aantal electronen aan beide kanten van de pijl kloppend te maken.

Reageer