[scheikunde] lakmoes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[scheikunde] lakmoes

wat is de reactie die op een lamoes papiertje voorkomt ( van blauw naar rood en van rood naar blauw) met NH3/NH4+?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] lakmoes

Meestal berust het kleurverschil van een indicator op een (de)protonatie, ofte wel het aanplakken of verliezen van een H+.

Stel, lakmoes noemen we "In" (van Indicator).

In zuur is er relatief veel H+ en komt lakmoes voor als HIn. In basisch mileu wordt de H+ eraf gesnoept, en is hij In-.

Als HIn en In- nou een andere kleur hebben, heb je dus een functionele indicator.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 28

Re: [scheikunde] lakmoes

en Hin is blauw en in- is rood, of andersom?

en hoe komen die papiertjes aan hun kleur en wat is de reactie met die stoffen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] lakmoes

Precies omgekeerd. In zuur milieu (HIn) is lakmoes rood en in basisch (In-) is lakmoes blauw. In neutrale oplossingen (In) groen. Op die papiertjes zit een aftreksel van een bepaalde kortsmos en de actieve component heet erythrolitmin.

En mocht het je interesseren; zo ziet het lakmoespolymeer eruit:

Afbeelding

Ik gok met behulp van dit plaatje dat de stikstofatomen (donkerblauw) makkelijk geprotoneerd en de zuurstofatomen (rood) makkelijk gedeprotoneerd kunnen worden.

Berichten: 28

Re: [scheikunde] lakmoes

en de reacties zijn dan dus ook:

Hin + NH3 --> in- + NH4+

in- + NH4+ --> Hin + NH3 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] lakmoes

Als je maar genoeg base hebt wel ja

Re: [scheikunde] lakmoes

Hin + NH3 <--> in- + NH4+

Het evenwicht is sterk naar rechts verschoven en het lakmoes papier is blauw want een indicator werkt alleen goed als de concentratie ten opzichte van de te controleren vloeistof zeer laag is en de pH niet of nauwelijks beinvloed.

Berichten: 85

Re: [scheikunde] lakmoes

Ik moet voor school ook een vraag beantwoorden over lakmoes, dat is de volgende:

We maken een lakmoes papiertje nat en houden dat boven de zoutoplossing de we hebben verwarmd. ( Een oplossing met ammonium, en komt dus ammoniumgas vrij in dit geval.)

Geef de reactie vergelijking als het papiertje de basische kleur aanneemt.

Dat is dus blauw.

Dan had ik dus de volgende vergelijking:

in- (aq) + NH4+ (g)  Hin(aq) + NH3 (l)

Maar is de lakmoes op dat papiertje als je het nat maakt wel opgelost of is het nog gewoon vast?

Groetjes Nikkie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] lakmoes

Er stijgt NH3 op en je weet dat NH3 een base is. De reden dat lakmoes vochtig moet zijn is omdat in droge toestand geen protonenoverdracht plaatsvindt. Je reactievgl staat dus in wezen verkeerd om :P (behalve de (g) dan, ik hoop dat je dat wel snapte).

Trouwens uhm NH3 (l)? Weet je hoe ongelofelijk koud het dan moet zijn, of hoe hoog de druk? Tipje dus: als je je antwoord controleert op dat soort dingen kun je op die manier ook foutjes eruit vissen.

Reageer