Hoe wordt DNA zichtbaar gemaakt

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Hoe wordt DNA zichtbaar gemaakt

Afbeelding Kan iemand mij helpen met de vraag:

Hoe wordt DNA zichtbaar gemaakt?

Weet iemand internetsites?

wil je a.u.b reageren?

[knip]

Beryllium: geen emailadressen op het forum.

Berichten: 162

Re: Hoe wordt DNA zichtbaar gemaakt

Fysiek:

Neem een ui (of een kiwi voor kiwi-dna), doe er wat water bij en hak hem in de keukenmachine in grove stukken. Voeg zeepsop toe om de celwanden af te breken, en zout om slijmerige eiwitten te verjagen. Roer een tijdje, giet voorzichtig een laag alcohol of spiritus op het mengsel, en zie hoe op het grensvlak wittige wolkjes verschijnen. Wie er met een sateprikker in ronddraait, merkt dat ze uit lange draden bestaan, die je kunt oprollen tot een kleurloze suikerspin. En dat is, voila, een klont dna-strengen. Bron

Alla CSI:

Een monster dat DNA-fragmenten van verschillende grootte bevat, wordt op een gel aangebracht, die onder spanning staat. De DNA-fragmenten worden aangetrokken door de positieve pool en bewegen in de gel. Kleinere fragmenten zullen sneller bewegen dan grotere, waardoor de verschillende DNA-fragmenten van elkaar worden gescheiden. De DNA-fragmenten zijn zichtbaar door een kleurstof (merker) die aan de fragmenten is toegevoegd. Er ontstaat een totaalbeeld waarin DNA fragmenten als bandjes te zien zijn. Dit wordt ook wel een AFLP (Amplified Fragment Length Polymorphism) merkerpatroon genoemd. Genetisch identieke samples zullen een identiek bandenpatroon vertonen. Bron

Greetz... met een beetje Googlen (staat in dikke van Dale.. hihi) kom je snel verder

Berichten: 704

Re: Hoe wordt DNA zichtbaar gemaakt

EldertValk schreef: Afbeelding Kan iemand mij helpen met de vraag:

Hoe wordt DNA zichtbaar gemaakt?

Weet iemand internetsites?

wil je a.u.b reageren?

[knip]

Beryllium: geen emailadressen op het forum.
DNA, kan op vele manieren worden zichtbaar gemaakt, bijvoorbeeld met gel electroforese, de Giemsa-kleuring te doen en je kunt het aankleuren middels immunofluorescentie labelling.

Berichten: 102

Re: Hoe wordt DNA zichtbaar gemaakt

Op school heb ik zelf m'n DNA zichtbaar gemaakt, en heb het zelfs in een ketting zitten :) , maar ik weet niet meer precies welke stappen dat waren, ik zal wel eens voor je kijken.

Berichten: 40

Re: Hoe wordt DNA zichtbaar gemaakt


Berichten: 660

Re: Hoe wordt DNA zichtbaar gemaakt

Op school heb ik zelf m'n DNA zichtbaar gemaakt, en heb het zelfs in een ketting zitten :lol: , maar ik weet niet meer precies welke stappen dat waren, ik zal wel eens voor je kijken.
dit heb ik gedaan op een hogeschool (avans) tijdens proefstuderen. ik weet niet precies meer hoe het ging maar volgens mij zo (ongeveer):

we moesten van onze wang cellen afschrapen en in ethanol doen. dan moesten er enzymen bij om de wanden af te breken. het moest volgens mij ook nog in het ijs. dan konden we volgens mij de witte strengen eruit halen ... er zal wel iets meer bij zijn komen kijken maar wellicht is er iemand die aan de hand hiervan kan uitleggen wat ik bedoel ...

Berichten: 67

Re: Hoe wordt DNA zichtbaar gemaakt

Ik denk bij het zichtbaar maken van DNA eerder aan Ethidiumbromide, SYBR Green, Picogreen, e.d.

Allemaal kleurstofjes die tussen de dubbele helix van het DNA gaat zitten.

Je hebt dan wel UV-licht of immunofluorescentie nodig! :lol:

Reageer