titreren van zelfgemaakte azijn.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 41

titreren van zelfgemaakte azijn.

Ik heb vanmorgen een proef uit een boek over azijn gedaan. maar het wou niet lukken.

het stond er zo:

je hebt een mengsel van 1/2 glas water en 2 theelepels zuiveringszout nodig en 1/4 glas indicator bijv. sap von rode kool.

1. vul 2 schone glazen voor de helft met water.

2. voeg aan elk glas 1/8 glas indicator (water waarin rode kool is gekookt) toe.

3. gebruik een glazen druppelaar om 7 druppels fabrieks azijn toe te voegen aan een van de glazen water waarin u rode koolwater hebt gedaan.

4 spoel de druppelaar af

5. DOE 20 DRUPPELS WATER MET ZUIVERINGSZOUT IN HETZELFDE GLAS en roer dit goed om (met plastic lepel, gebruik geen metaal). Het water wordt dan blauw.

6. doe nu 7 druppels van je eigen azijn in het tweede glas waaraan je rode koolwater hebt toe gevoegd.

7. spoel de druppelaar af.

8. voeg druppel voor druppel water met zuiveringszout toe aan het glas met uw eigen azijn. roer na iedere druppel. tel de druppels.

9. als het water met uw eigen azijn dezelfde kleur heeft als het water met het fabrieks azijn, is het zuurgehalte in beide glazen gellijk.

er staat wel dat je 2 theelepels zuiveringszout in 1/2 glas water moet doen maar er staat niet in ml hoeveel dat is. want een glas kan groot of klein zijn. dus weet ik niet hoeveel water erbij moet

kan iemand die de proef al eens zelf gedaan heeft mij vertellen hoeveel procent zuiveringszout het moet bevatten?

of kan ik beter de proef met de indicator direkt op onverdunde fabrieks azijn en zelfgemaakte azijn doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: titreren van zelfgemaakte azijn.

Omdat je de kleuromslag van je eigen azijn vergelijkt met die van fabrieksazijn (met bekende concentratie) doet de precieze concentratie zuiveringszout er niet echt toe.

De concentratie van je azijn kun je berekenen door:

druppels voor eigen azijn / 20 druppels x concentratie fabrieksazijn = concentratie eigen azijn.

Ik moet wel zeggen dat dit toch niet de meest nauwkeurige manier is om de concentratie te bepalen, maar het geeft een prima inschatting.

of kan ik beter de proef met de indicator direkt op onverdunde fabrieks azijn en zelfgemaakte azijn doen?
Dat kan natuurlijk wel, maar dan heb je veel meer zuiveringszoutoplossing nodig en dan gaat het ook nog eens enorm schuimen. Ik weet niet of dat echt praktischer is.

Reageer