[scheikunde] hoeveelheid methanol bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 338

[scheikunde] hoeveelheid methanol bepalen

Hoi,

Vandaag heb ik uit een fondue olie methanol gedestilleerd. Nu heb ik mijn destillaat getest op de hoeveelheid water deze bezit, door het simpelweg in brand te steken. Dit gaf mij een blauwe vlam met toch wel grote oranje pieken. De oranje pieken wijzen erop dat mijn destillaat water bevat, en aan de grote van mijn pieken te zien nogal veel.

Nu zou ik dus graag willen weten hoe ik kan bepalen hoeveel water/methanol er in mijn destillaat zit.

Ik wil namelijk mijn methanol zo zuiver mogelijk hebben, en dus graag wil ik ook weten hoe zuiver deze is.

mvg Nerst

Berichten: 857

Re: [scheikunde] hoeveelheid methanol bepalen

GC analyse

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] hoeveelheid methanol bepalen

Dit gaf mij een blauwe vlam met toch wel grote oranje pieken. De oranje pieken wijzen erop dat mijn destillaat water bevat, en aan de grote van mijn pieken te zien nogal veel.
Je presenteert dit hier als een semi-kwantitatieve analyse waar ik meer van wil weten. Een vlam wordt oranje omdat er onvolledige verbranding plaats vindt van koolstof. Er zweven dan "roetdeeltjes" in de vlam die voor deze kleur zorgen. Een blauwe vlam is heter.

Nu bevat water geen koolstof, en verandert het niets significant aan de samenstelling van het gas, misschien een kleine afkoeling.

Hoe is dit met jouw ervaring te verenigen?

Berichten: 338

Re: [scheikunde] hoeveelheid methanol bepalen

Hmm, GC analyse kan ik niet bij mijn thuis uitvoeren.

Mijn methode van met de kleur van de vlam, baseer ik op wat we in school hebben toegepast.

In school hebben wij zelf ethanol gemaakt dmv gisting. Nu hebben we onze zelfgemaakte wijn gestest op ethanol dmv deze vlamtest. Onze lerares zei dat de vlam blauw moest kleuren owv de ethanol. Nu had onze vlam in school ook oranje pieken, waarop de leerkracht zei dat we geen pure ethanol hadden gedestilleerd maar ethanol+water.

Omdat ik zo goed gelovig ben, heb ik deze methode vandaag dus ook maar toegepast.

Dus thuis valt het moeilijk te bepalen wat de hoeveelheid methanol/water is in mijn destillaat?

mvg Nernst

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] hoeveelheid methanol bepalen

Je zou kunnen proberen precies te bepalen hoeveel een precies volume van je vloeistof weegt. De dichtheid zou je kunnen vertellen hoever je van zuivere methanol verwijderd bent.

edit: m toegevoegd

Berichten: 857

Re: [scheikunde] hoeveelheid methanol bepalen

Nu zou ik dus graag willen weten hoe ik kan bepalen hoeveel water/methanol er in mijn destillaat zit.
Je vraagt om een kwantificatie maar dat is mbv vlamkleuring natuurlijk nooit mogelijk en je kan natuurlijk ook nooit 100% methanol krijgen.

En ik heb ook geen GC thuis staan :)

Maar je kan je mengsel toch mee naar school nemen en gewoon 1 bekende hoeveelheid methanol injecteren en de piekoppervlakte vergelijken met de piekoppervlakte van je eigen methanol/water mengsel.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] hoeveelheid methanol bepalen

GC`s houden niet van water :) . Je zult dus een headspace moeten nemen of een andere sample cleanup kiezen. :P

Berichten: 19

Re: [scheikunde] hoeveelheid methanol bepalen

Met behulp van een Karl-Fischer titratie is het watergehalte ook te bepalen, maar die zul je ook niet thuis hebben :)

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] hoeveelheid methanol bepalen

op huis en keuken niveau is de dichtheid bepalen wel te doen

het volume bepalen

een dichtheid op het net opzoeken, of met een gekend mengsel ijken

een beetje goochelen met getallen en daar heb je het

(kan je alleen doen als er niets anders dan methanol en water in het mengsel zit)

Berichten: 13

Re: [scheikunde] hoeveelheid methanol bepalen

Klopt, een GC analyse, maar dan met een EC Wax kolom (kunnen tegen water) zou hier het beste werken, maar ik zou bijna zeggen; gooi er een zuur bij, er wordt een ester gevormd, scheid deze van het water, en door dit te wegen, bereken door de molverhouding waarin het zuur met het alcohol reageert de hoeveelheid methanol.

Reageer