Gauss-curve in Excel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 219

Gauss-curve in Excel

Weet iemand of het mogelijk is (en zo,ja, natuurlijk HOE!) om een gauss-curve in excel te maken/tekenen? We hebben ongeveer 100 waardes uit een spectrofotometrische bepaling van kreatinine in urine, maar dit moet dus in een gauss komen te staan. Ik zit er dus alleen even mee: HOE?

Ik wil 'm niet zo graag handmatig tekenen :)

Berichten: 115

Re: Gauss-curve in Excel

Chemistry Master schreef: Weet iemand of het mogelijk is (en zo,ja, natuurlijk HOE!) om een gauss-curve in excel te maken/tekenen? We hebben ongeveer 100 waardes uit een spectrofotometrische bepaling van kreatinine in urine, maar dit moet dus in een gauss komen te staan. Ik zit er dus alleen even mee: HOE?

Ik wil 'm niet zo graag handmatig tekenen :)
Hoi,

als je zelf over waarden beschikt moet je die toch gewoon uitzetten?

als je het hebt over het fitten van je waarden met een gausscurve, ik ben niet

zeker dat die functie in excel zit, maar tkan zijn.

als het erin zit zal het zijn onder de selectie van het type regressie.

Re: Gauss-curve in Excel

Is dit wat je bedoelt, je waarden worden alleen gebruikt om de parameters te berekenen niet om de gauss curve te tekenen.

http://www.tushar-mehta.com/excel/charts/n...#named_formulas

aanvulling:

Of wil je een verdelingsgrafiek maken, dan zul je eerst de aantallen in de klassen moeten tellen en dan daaruit een grafiek maken.

bijv klasse 1 : 0.000-0.050

......klasse 2 : 0.050-0.100

je waarden staan in cel A1-A100

=AANTAL.ALS($A$1:$A$100;"<0,050")

=AANTAL.ALS($A$1:$A$100;"<0,100")-AANTAL.ALS(A$1:A$100;"<0,050")

Etc.

Berichten: 2.035

Re: Gauss-curve in Excel

Je kan hier in Excel de functie "histogram" voor gebruiken.... het programma vraagt dan zelf om de "klassenwaardes" zoals Gerard ze omschreef (het programma noemt die "bins"), en telt vervolgens per klasse hoeveel datapunten er aanwezig zijn. Hierna zet je deze twee in een plot uit.

Berichten: 219

Re: Gauss-curve in Excel

Je kan hier in Excel de functie "histogram" voor gebruiken.... het programma vraagt dan zelf om de "klassenwaardes" zoals Gerard ze omschreef (het programma noemt die "bins"), en telt vervolgens per klasse hoeveel datapunten er aanwezig zijn. Hierna zet je deze twee in een plot uit.
Ok, nou dat is wel ongeveer waar ik wil uitkomen. Nu alleen nog even zoeken waar die functie verstopt zit... in ieder geval al bedankt voor de support :)

Berichten: 2.035

Re: Gauss-curve in Excel

Sorry.... je moet eerst onder tools -> add-ins -> "Analysis ToolPak" installeren (gaat vanzelf en snel). Hierna vind je onderaan het rijtje bij "tools" de functie "data analysis", en als je die aanklikt is "histogram" een van de functies!

Berichten: 219

Re: Gauss-curve in Excel

Hij doet het. Ik heb een mooie gauss :) ik had al zitten experimenteren met de functie =interval maar dit gaat stukken makkelijker/beter!

Reageer