acetofenon

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

acetofenon

ey,

ik moet als gip een meerstap synthese uitvoer beginnende uit acetofenon en eindigen met methyl-m-nitrobenzoaat. Kan iemand mij ifnormatie dorrsturee??

Berichten: 2.399

Re: acetofenon

Probeer je vraag eens in normaal nederlands te formuleren en geef aan waar je vastloopt :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: acetofenon

Hmm... zover ik het begrijp moet hij een synthese uit voeren met acetofenon (C8H8O) en dan als reactieproduct methyl-m-nitrobenzoaat krijgen. Nu zou ik m'n god niet weten wat methyl-m-nitrobenzoaat, maar misschien bedoelt hij methyl-3-nitrobenzoaat (C8H7NO4). En daarvoor wilt hij informatie.

Methyl -3-nitrobenzoaat

Acetofenon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: acetofenon

De naamgeving methyl m-nitrobenzoaat is helemaal niet vreemd hoor.

In de eerste stap kun je de nitro groep op de meta positie invoeren door gebruik te maken van de meta-richtende eigenschappen van de acetylgroep. Met een haloformreactie kun je vervolgens de acetylgroep omzetten in een zuurgroep die je tenslotte verestert met methanol tot de methylester.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: acetofenon

De naamgeving methyl m-nitrobenzoaat is helemaal niet vreemd hoor.
Dan rijst bij mij meteen de vraag op: Waar staat de "m" dan voor? Google leverde niets op bij deze stof.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: acetofenon

De m staat voor meta. Net zoals ortho en para geeft dat aan hoe de substituenten aan de benzeenring verdeeld zijn.

Ortho is in feite een 1,2-gesubstitueerde benzeen; meta is 1,3 en para is 1,4.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer