[scheikunde] zouten oplossen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] zouten oplossen

hallo, voor scheikunde moest ik de volgende vraag maken;

geef de reactievergelijkingen voor het oplossen van de volgende zouten in water:

nu is mijn probleem of het nou; NaCl+ H2O---> ... +... en H2O erin terug moet laten komen of dat ze willen dat ik het doe met behulp van (aq)????

2 ik moest ook oplossingen van zouten in water samenvoegen, ik weet dat baruim/cholirde, kalium/sulfaat en kalium/chloride goed oplosbaar zijn en barium/sulfaat niet, nu is bijvoorbeeld een van de vragen a) natriumcholride en lood(11) nitraat, hoe werkt het dan?? en hoe werkt het bijv. bij bariumbromide en zilversulfaat? barium en sulfaat zouden een neerslag moeten vormen maar gaat bromide dan samen met zilver???

alvast bedankt,

een onzekere student :)

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Ik heb de notatie even aangepast zoals het hoort :P

Berichten: 19

Re: [scheikunde] zouten oplossen

Als je een zout oplost in water, dan zou ik dat als volgt noteren;

NaCl(s) <--> Na+(aq) + Cl- (aq)

Water kun je weglaten, omdat het niet meedoet aan de reactie, het is slechts oplosmiddel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] zouten oplossen

Coward schreef: en hoe werkt het bijv. bij bariumbromide en zilversulfaat? barium en sulfaat zouden een neerslag moeten vormen maar gaat bromide dan samen met zilver???
Helemaal goed! Je kunt dat zo zien: die ionen verdragen elkaar niet in de oplossing. Als een bariumion een sulfaation tegenkomt gaan ze samen in een neerslag naar beneden. Zo ook voor bromide en zilver.

Nou weet ik alleen niet of zilversulfaat oplost.... :)

Berichten: 205

Re: [scheikunde] zouten oplossen

@jolieke: is het oplossen van zouten een evenwichts reactie Afbeelding ? iniedergeval denk ik niet dat ze dat hoefen te weten dus is

NaCl(s) --> Na+(aq) + Cl- (aq)

goed genoeg denk ik :)

@coward: slaan bromide of sulfaat neer? zo niet dan kunnen ze gewoon in de oplossing gaan zitten als ionen :P

(let alleen dan wel op de ladingen, als je daar al mee moet werken van je leraar)

EDIT: zie rwwh zijn post... (hij is weer eens te snel voor doorsnee forumer's :P )

Reageer