Partiële zuurstofdruk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

Parti

Kan iemand mij de definitie geven van partiële zuurstofdruk? En hoe geldt dit bijvoorbeeld voor partiële CO2 druk?

Alvast bedankt...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Parti

Wet van Dalton: De spanning in een gasmengsel is gelijk aan de som van de gedeeltelijke spanning van de afzonderlijke bestanddelen. De partiële druk van een gas in een mengsel is de spanning die het zou uitoefenen als het alleen in het vat zou zitten.

Deze wet gaat alleen exact op voor ideale gassen.

bron: KIJK-woordenboek natuurkunde
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: Parti

In de sportvliegerij wordt wel een en ander verteld over partiële drukken. Dat zal misschien voor precisering of verbetering vatbaar zijn maar ik schrijf het toch maar. Lucht bestaat voor 79% uit stikstof(N2) en voor 21% uit zuurstof(O2). Die % zijn afgerond want er zitten in lucht ook nog een beetje CO2, waterdamp en een heel kleine hoeveelheid edelgassen. Op zeeniveau is de totale druk van dat gasmengsel "lucht" gelijk aan één atmosfeer (afgezien van schommelingen veroorzaakt door hoge- of lagedruk gebieden)

Elk van de samenstellende gassen draagt zijn deel bij om samen één atmosfeer te geven. Het deel van de druk dat elk gas bijdraagt is benaderend evenredig met het volume procent. Dat drukgedeelte heet de partiële druk van dat gas. Het is de partiële druk ( dus ongeveer 0.21atmosfeer) van zuurstof die er voor zorgt dat de zuurstof door de wanden van de longblaasje in ons bloed "geduwd" wordt.

De verhouding N2/O2 verandert maar heel weinig met de hoogte . De totale luchtdruk neemt echter wel af met de hoogte. Als je nu gaat vliegen op een hoogte waar de luchtdruk maar een halve atmosfeer is, zal de partiële druk van de zuurstof nog steeds 21% van het totaal bedragen ...maar dat is dan nog slechts 0.105atmosfeer

In een sportvliegtuigje dat geen drukkabine heeft zullen de meeste mensen nog geen problemen hebben tot 2000m. Daarom wordt in "echte " vliegtuigen de buiten lucht op bvb 10Km samengeperst tot de druk die op 2000m heerst en in de kabine geblazen.

In een sportvliegtuigje daarentegen zal men vanaf ongeveer 3000 meter hoogte de partiële druk van de O2 in de lucht van die hoogte dienen te verhogen, om nog genoeg zuurstof in het bloed te kunnen opnemen. Die verrijking gebeurt door samen met de buitenlucht zuivere zuurstof in te ademen Dit verhoogt de totale druk vd ingeademde lucht niet maar wel de partiële druk vd zuurstof .

Kan je hier al iets mee aanvangen?

Reageer