[scheikunde] gemiddelde molmassa

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[scheikunde] gemiddelde molmassa

Hallo allemaal, wie kan mij vertellen hoe de gemiddelde molmassa berekend kan worden?

Dit moet gebeuren aan de hand van een zuurgetal. Het zuurgetal heb ik bepaald op 20.28mg KOH/g

Ben momenteel op stage en kreeg deze vraag terug van school. Wie kan mij helpen.

Berichten: 198

Re: [scheikunde] gemiddelde molmassa

"Het zuurgetal heb ik bepaald op 20.28mg KOH/g"

geen idee wat een zuurgetal is, dus het kan aan mij liggen, maar dat daar is iets dimentieloos...

en aangezien je iets als "gemiddelde molmassa" wilt hebben vermoed ik dus dat je nog ergens iets van mol moet gebruiken.

als je gemiddelde molaire massa bedoelt is dit iets in g/mol

dus ik vermoed dat het aan die /g ligt.

moet daar niet iets in de aard van /mol of /liter of /m³ staan ?

EDIT: na dit nog is bekeken te hebben lijkt het wel heeel erg vaag :)

als hieronder dus iets deftigs komt te staan, mag een mod dit wel wegzwieren :P

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] gemiddelde molmassa

Er ontbreekt inderdaad nog wat informatie: "gemiddelde molmassa" duidt er op dat we hier te maken hebben met 2 of meer stoffen... er zal dus naast KOH (levert dat geen "basegetal", of is dit de inverse van het "zuurgetal"?) nog minstens 1 verbinding (water?) aanwezig moeten zijn....

Ook de eenheden vereisen nogal wat "extra's" (zoals Strontium al zei) :)

Strontium: dit is geen deftig verhaal, dus hij mag blijven staan :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] gemiddelde molmassa

Het zuurgetal is een maat voor vetzuren. Vetten hebben een variabele molecuulmassa.

Staat er in eerdere topics niet wat je zoekt? Hier?

Berichten: 677

Re: [scheikunde] gemiddelde molmassa

Het begrip "Gemiddlede molmassa" wordt normaal gebruikt bij polymeren, waarvan de moleculen een veschillende lengte hebben. Dit is zo bij alle syntheische moleculen.

Als jouw stof bvb een polyester is, dan eidigt elke keten met 1 of 2 zuurgroepen die je kan titreren met KOH. De molmassa die je hieruit berekent is de getalgemiddelde molmassa .

Met een beetje kennis van stoichiometrie moet het mogelijk zijn om deze gemiddelde molamssa te berekenen.

Jooken

Reageer