Plaatjes van chemie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 183

Plaatjes van chemie

Ik heb voor tekenen een opdracht gekregen. De opdracht houdt in dat ik over 1 onderwerp 4 schilderijen moet maken.

Nu leek het mij wel leuk om als onderwerp Chemie te nemen en dan daaruit enkele aspecten in beeld te brengen.

Zijn er hier nog mensen die nog leuke ideeen hebben om te schilderen. Kom dan liefst niet aan met dingen als een Erlenmeyer. Ik zoek aspecten als bijvoorbeeld: Een explosie, een gas. Maar daarmee breng ik eigenlijk ook direct het slechte aspect over chemie naar voren. Weet iemand misschien nog andere aspecten die chemie wat minder negatief in beeld brengen?

PS: Ik vind het leuk om iets abstracts te schilderen en het is ook min of meer de opdracht. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Plaatjes van chemie

Je zou bijvoorbeeld het ionrooster van een zout kunnen schilderen (in 3d :) ), dit zijn dus afwisselend metaal- en niet-metaalionen

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Plaatjes van chemie

Een explosie, een gas
Hoe teken je in hemelsnaam een gas :)

DNA-streng tekenen al is dat meer de biochemie

of

Je tekend een instrument; een spectrometer (niet zo interessant) of iets dergelijks
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 592

Re: Plaatjes van chemie

Een spectrofotometer

en mss ook een standaardreeks met verdunningen, dan zie je mooie kleurtjes

vind ik toch :)

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Plaatjes van chemie

het ionrooster van een zout kunnen schilderen (in 3d  :P   )
Dit vind ik wel een goede, zal eens kijken wat ik hiermee kan doen :) , bedankt.
Hoe teken je in hemelsnaam een gas
Haha :P , ja, nou het is de bedoeling dat als je de tekening ziet, je zou kunnen raden dat het een gas kan zijn, dus je schildert iets heel luchtig (niet te dik veel witte kleine plekjes), en dan in de vorm dat het ergens vandaan komt, bijvoorbeeld uit de zijkant. De kleur van het gas zou je bijv. fel groen kunnen doen (ziet er voor niet scheikundige zo giftig/chemisch uit) of beetje bruin/rood achtig (broom). Ook ga ik proberen toch een angstig gevoel te wekken (gaskamers in duitsland) door middel van de achtergrond donker te houden, geheimzinnig. Maar als het klaar is en het is enigzins gelukt dan zal ik er wel een foto van maken en posten. :P

Berichten: 3.145

Re: Plaatjes van chemie

Een gas zou je kunnen tekenen, als het gekleurd is. Hier een foto van een gekleurd gas:

Afbeelding

Dit ziet er giftig uit (is het ook :) ), maar misschien kun je iets met het idee in combinatie met een geschikte achtergrond.

Berichten: 857

Re: Plaatjes van chemie

teken een atoom compleet met orbitalen :)

Berichten: 198

Re: Plaatjes van chemie

je kent de klasieke proef: het brandende magnesium-lint

daar kan je denkik wel iets fijn abstracts van tekenen.

geheel zwarte achtergrond, ergens op 2/3 de draad die uit de bovenkant komt en dan weer ergens op2/3 naar beneden de enorme lichtbundel

Berichten: 114

Re: Plaatjes van chemie

Je kunt ook een reactie uitbeelden, links bovenin de uitgangstoffen en rechts onderin het product. dan kan je ook nog iets doen met verwarmen (brander oid) aangezien dat bij de meeste reacties wel nodig is. Als je een reactie neemt waarbij het product uitkristalliseerd kun je er een kristalrooster bij maken ed.

veel plezier :)

Reageer