Heftige reactie & appelsap

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

Heftige reactie & appelsap

Hallo!

Ik heb twee vragen:

1.

Doe was ethaanzuuranhydride in een bekerglas, en gooi er een aantal ijzerchloride bolletjes in, en laat ze lekker oplossen. De oplossing word nu lekker rood.

Zodra je hier water aantoevoegt ontploft het bijna, en ragt het een hoop oplossing de lucht in, en er vormt zich een ZEER irriterend gas. - Welke reacties vinden hier plaats?

2.

Ik heb laatst puur appelsap uitgepersd, en een kwart litertje in een andershalve literfles gedaan. Na 2 weken stond de fles helemaal bol en strak doordat er blijkbaar gas was ontstaan. Omdat ik bang was dat ie ging ontploffen dacht ik hem voor de grap even open te maken en wat lucht te laten ontsnappen; Het doorzichtige sap veranderde in een klap in een grote smerige schuimlaag, die zelfs nog een tijdje na het openen uit de fles bleef stromen (terwijl er slechts een klein laagje sap in zat).

-Wat is hier gebeurd?

Ben benieuwd! Tim

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Heftige reactie & appelsap

1 Er vormt zich hier volgens mij HCl

2 Volgens mij heb je nu appelwijn gemaakt. Proost :)

Berichten: 592

Re: Heftige reactie & appelsap

Hoe gaat die HCl reactie dan eigenlijk FsWd?

En bij die 2e reactie zal je vooral bacterieel bederf hebben met gasvorming, dus de vorming van gisten en melkzuurbacterien zou ik zo denken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Heftige reactie & appelsap

Mag ik hier nog bij opmerken dat een chemicus EERST uitzoekt welke reacties er optreden VOORDAT hij/zij de proef uitvoert?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Heftige reactie & appelsap

Nou ijzerchloride werkt ongeveer hetzelfde als aluminiumchloride. Als je daar water bijkiept, krijg je een hydroxide en HCl(g). Daarbij hydrolyseer je met water ook nog eens je azijnzuuranhydride tot azijnzuur. Ook dat geeft een sterke geur.

Berichten: 592

Re: Heftige reactie & appelsap

Dan is het wel extreem dom in mijn ogen om er dan water bij te kieperen of zie ik dat nu verkeerd? Want vooraleer je HCl-gas krijgt moet je toch een serieus hoge concentratie opbouwen?

Berichten: 7

Re: Heftige reactie & appelsap

Mag ik hier nog bij opmerken dat een chemicus EERST uitzoekt welke reacties er optreden VOORDAT hij/zij de proef uitvoert?
een beetje innovatieve chemicus probeert eens wat nieuws.

Berichten: 7

Re: Heftige reactie & appelsap

Nou ijzerchloride werkt ongeveer hetzelfde als aluminiumchloride. Als je daar water bijkiept, krijg je een hydroxide en HCl(g). Daarbij hydrolyseer je met water ook nog eens je azijnzuuranhydride tot azijnzuur. Ook dat geeft een sterke geur.
Verklaar dan eens dat de oplossing tot een meter ver uit het bekerglas schoot op het moment dat een een scheutje water bij kwam

serieus, probeer het eens als je de middelen hebt. het is een gruwelijk gave reactie. wel in de zuurkast als je je ogen en je neus heel wilt houden

Berichten: 1.153

Re: Heftige reactie & appelsap

Bobbel schreef: Verklaar dan eens dat de oplossing tot een meter ver uit het bekerglas schoot op het moment dat een een scheutje water bij kwam
er is een hele belangrijke stel regel die is:AA add acid.

door je reactie heb je in je beker glas een strek zuur gekregen; door de druppel water krijg je terplaatse een ontzettend hevige zuur-base reactie...dus spat het water (soms meters hoog) uit je beker glas. Daarom moet je dus als je een verdunning van zuur wilt maken ALTIJD eerst water in je bekerglas doen en daaraan toe het zuur voegen. Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Heftige reactie & appelsap

Die AA regel geldt voor zuren die een dichtheid hebben groter dan water. Als je daaraan water toevoegt wordt en heel veel oploswarmte gegenereerd, zodat het water gaat koken en het zuur spat.

Berichten: 3.145

Re: Heftige reactie & appelsap

Wat dit watervrij FeCl3 of gehydrateerd, FeCl3.6H2O? Klink interessant. Als het gehydrateerd ijzer(III)chloride is, dan kan ik de proef ook wel eens doen. Ik gebruik echter geen beker vol, maar een ml. in een reageerbuisje :P . Dan is het toch een stuk minder riskant en ook minder kostbaar.

Als je toch eens wat bijzonders wilt, meng dan eens wat azijnzuuranhydride met geconcentreerd (96%) zwavelzuur. Eerst gebeurt er niets, maar na een poosje vliegt de boel in de hens. Kleine hoeveelheden gebruiken en in een zuurkast of buiten :) !!! Is er iemand die weet wat hier voor heftige reactie optreedt.

Berichten: 62

Re: Heftige reactie & appelsap

In de hens? Ik heb dat wel eens gedaan in een domme bui (20+20ml), maar dat vloog niet in de fik... Ik kan me ook niet voorstellen dat de oplossing boven de zelfontbrandingstemp van azijnzuur komt...??

En zuren en water... beetje uitkijken inderdaad... water bij het zuur kan soms wel, maar dan moet je goed roeren/schudden, en een beetje lef/geluk hebben. (Soms kan het niet anders...)

Dit doet me denken aan een sig van iemand op sciencemadness:
No professor, I told you the synthesis would be safe...I did not say anything about the cleanup after...Now excuse me while I put the beaker in the sink, turn the water on and run for cover.

Berichten: 7

Re: Heftige reactie & appelsap

Wat dit watervrij FeCl3 of gehydrateerd, FeCl3.6H2O?
het zijn ijzerchloride bolletjes. lijkt me watervrij. van die groene knikkers.

overigens raad ik dit proefje je aan, ik vond het best lachen ook al die witte rook die eruit komt. kep het proefje al een paar keer gedaan en ik vind het helemaal geweldig.

Berichten: 3.145

Re: Heftige reactie & appelsap

Ik zal het eens proberen. Ik heb FeCl2 (watervrij) en FeCl3.6H2O. Helaas heb ik geen watervrij FeCl3.

Bij electronicazaken kun je van die geelbruine (niet groene) bolletjes FeCl3.6H2O kopen. Als het bolletjes zijn, dan denk ik eigenlijk dat het om dit materiaal gaat. We zullen wel zien.

Berichten: 3.145

Re: Heftige reactie & appelsap

Ik heb het experiment gedaan met FeCl3.6H2O. Ik heb een korrel genomen van pakweg 4 mm doorsnee in 1.5 ml azijnzuur anhydride. Deze korrel lost op, waarbij de vloeistof aardig heet wordt. De kleur van de oplossing is inderdaad mooi rood. Toevoegen van een druppel water doet echter niets. Toevoegen van nog een paar druppels doet nog steeds niets. Blijkbaar moet dus watervrij FeCl3 worden gebruikt. Doordat ik gehydrateerd FeCl3 heb gebruikt is de warmte geleidelijk aan vrij gekomen en niet ineens.

Ik heb het experiment ook gedaan met een spateltje watervrij FeCl2 in 1.5 ml azijnzuuranhydride. Deze stof lost hoegenaamd niet op. De vloeistof wordt heel licht geel. Dit komt waarschijnlijk, omdat dat FeCl2 ook waarschijnlijk een beetje basisch ijzer (III) chloride bevat, vanwege oxidatie door zuurstof uit de lucht (dat FeCl2 is vrij oud). FeCl2 gedraaagt zich dus toch heel anders dan FeCl3. Dit is ook wel verklaarbaar, omdat FeCl2 toch een echte ionogene stof is en watervrij FeCl3 veel meer een covalente stof, die ook in aardig wat niet-waterige oplosmiddelen goed kan oplossen.

Ik had het vermoeden dat deze felle reactie niet specifiek is voor het ijzer, maar meer voor de combinatie azijnzuuranhydride/watervrij chloride. Ik heb wel watervrij ZnCl2, waarmee ik mijn hypothese heb getest. Dit heb ik toegevoegd aan azijnzuuranhydride (weer ca. 1.5 ml). Dit lost redelijk op, echter niet zo goed als FeCl3.6H2O. De oplossing wordt kleurloos. Voeg je hier enkele druppels water aan toe, dan begint de vloeistof flink te knetteren (best een beetje eng :) ) en vervolgens begint de boel bijzonder hevig te borrelen. Gelukkig vloog het niet uit de reageerbuis. De vloeistof wordt ook uitermate heet. Ik kan me voorstellen dat dit met grotere hoeveelheden tot een bijzonder heftige en gevaarlijke reactie kan leiden. Hiermee heb ik denk ik wel aangetoond dat de reactie inderdaad niet specifiek is voor ijzer, maar meer voor de combinatie van watervrij covalent chloride en azijnzuur anhydride. Ik verwacht dat het ook prima gaat met watervrij AlCl3. Deze stof heb ik echter niet zelf, dus ik kan het niet testen.

Reageer