Waar kopen scholen grondstoffen scheikunde ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Waar kopen scholen grondstoffen scheikunde ?

[|:-)]

Beste,

Ik ben een goochelaar en zoek voor een truukje de twee volgende producten ;

zinkpoeder en ammoniumnitraat ( kleine doses ).

Eens vermengd zouden ze na toevoegen van water moeten leiden tot rookontwikkeling en ontbranding.

Weet iemand waar ik die produkten kan bestellen / bekomen ( In België ? )

Vriendelijke groeten,

Aaron.

Berichten: 22

Re: Waar kopen scholen grondstoffen scheikunde ?

ze verkrijgen het voornamelijk van grote leveranciers (ziekenhuizen, gemeentes) en hebben das meestal een vergunning nodig vanwege het risico van terroristische aanslagen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waar kopen scholen grondstoffen scheikunde ?

Dit soort reacties is niet veilig genoeg voor mensen die schrijven wat ze "zouden moeten" doen als ze gemengd worden! Waarom zou je ze willen kopen waar scholen dat doen?

Berichten: 2

Re: Waar kopen scholen grondstoffen scheikunde ?

yo

misschien kan je eens proberen er te stelen van de school.

of je kan vragen aan je leraar of je een beetje van die stof mag hebben.

Mvg

Berichten: 2.035

Re: Waar kopen scholen grondstoffen scheikunde ?

ze verkrijgen het voornamelijk van grote leveranciers (ziekenhuizen, gemeentes) en hebben das meestal een vergunning nodig vanwege het risico van terroristische aanslagen
Huh? Scholen die chemicalien kopen bij ziekenhuizen en bij gemeentes?

Ik dacht altijd dat je chemicalien bij de chemicalien-handel (Sigma-Aldrich, Acros etc) kocht :)
vulkaantje schreef:yo

misschien kan je eens proberen er te stelen van de school.

Mvg
Welja, stelen... nog meer goede tips? ;)
of je kan vragen aan je leraar of je een beetje van die stof mag hebben.
Aaron zegt dat hij goochelaar is, dus het is niet onmogelijk dat hij een "leraar" heeft, maar wel enigszins onwaarschijnlijk :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waar kopen scholen grondstoffen scheikunde ?

Laten we hopen dat ie er een heeft die wat common sense in die gast kan plaatsen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Waar kopen scholen grondstoffen scheikunde ?

Ik zou zoals The Herminator zegt eens bij acros kijken: http://www.acros.be/
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 2.035

Re: Waar kopen scholen grondstoffen scheikunde ?

Zet Sigma er dan ook even bij ;)

Sigma-Aldrich (of /Belgie, wat je wilt :) )

Berichten: 3

Re: Waar kopen scholen grondstoffen scheikunde ?

Modedit Beryllium: deze opmerking vergeten we maar even.

Berichten: 2.035

Re: Waar kopen scholen grondstoffen scheikunde ?

Knipje door Beryllium
Kan je dan deze "gouden tip" niet beter helemaal achterwege laten? ;)

Berichten: 92

Re: Waar kopen scholen grondstoffen scheikunde ?

Heb het zelf effe op het lab waar ik werk uitgeprobeerd in de zuurkast en een keer buiten de zuurkast maar vond het nou niet bepaald spectaculair maar dat kan aan mij liggen 8-)

maar om dit nou thuis te gaan doen bij kleine kinderen in de buurt die kunnen schrikken en in paniek er op af lopen en in contact komen met de chemicaliën in contact komen.....

is misschien leuk om te doen voor je zelf maar denk eens aan de omgeving waar je de proef gaat doen. :) Lijkt me niet dat je dit als demo gaat doen bij kleine kinderen zonder de benodigde voorzorgsmaatregelen te nemen en de veiligheidsaspecten van de stoffen en theoretische achtergrond van de reactie te hebben bestudeerd.

Zoek die dus eerst op www.acros.be zodat je misschien weet waar je mee bezig bent Afbeelding

Berichten: 1

Re: Waar kopen scholen grondstoffen scheikunde ?

ammoniumnitraat zit in kunstmest en zink zit in alkalinebatterijen.

Berichten: 8

Re: Waar kopen scholen grondstoffen scheikunde ?

Website van BOOM (Leuke naam voor een Lab leverancier) in Meppel:

Boom Meppel

Uiteraard kun je de Ammoniumnitraat ook zelf maken. Paar kilotjes KAS kopen. KAS bestaat voor ongeveer 70% uit ammoniumnitraat (goed oplosbaar), 30% calciumcarbonaat (slecht oplosbaar) en een paar procent magenesiumoxide (slecht oplosbaar). Vul de emmer met 2 liter kokend water, doe daar een kilo KAS bij en roer het goed. Doe dit bij voorkeur buiten aangezien ammoniak vrij komt. Zorg dat de KAS goed is opgelost. Sluit daarna de emmer met een stuk plastic en laat het een nacht staan. De volgende dag kun je zien dat de vaste deeltje bezonken zijn en de het water met de opgeloste ammoniumnitraat helder is. Zuig de opgeloste ammoniumnitraat met de slang uit de emmer in een andere emmer. De opgeloste ammoniumnitraat moet nu ingedampt worden, doe dit bij voorkeur op een kookplaatje in een pan en buiten. Als zo goed als al het water is verdampt haal je de uitgekristaliseerde ammoniumnitraat uit de pan. Om de laatste restjes vocht eruit te krijgen moet het ongeveer een uurtje in de oven de laagste stand uitdrogen. Ammoniumnitraat moet lucht en absoluut vochtvrij opgeslagen worden.

Berichten: 448

Re: Waar kopen scholen grondstoffen scheikunde ?

Uiteraard kun je de Ammoniumnitraat ook zelf maken. Paar kilotjes KAS kopen. KAS bestaat voor ongeveer 70% uit ammoniumnitraat (goed oplosbaar), 30% calciumcarbonaat (slecht oplosbaar) en een paar procent magenesiumoxide (slecht oplosbaar). Vul de emmer met 2 liter kokend water, doe daar een kilo KAS bij en roer het goed. Doe dit bij voorkeur buiten aangezien ammoniak vrij komt.
Ammoniak vrijkomt?

Schrijf eens die reactievergelijking?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waar kopen scholen grondstoffen scheikunde ?

ammoniumnitraat zit in kunstmest en zink zit in alkalinebatterijen.
Beetje oud topic? Ik denk dat die goochelaar wel uitgegoocheld is hier :oops:

Gesloten