keramiek + wolfsraam

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

keramiek + wolfsraam

Beste mensen,

Ik ben opzoek naar de formule of de manier waarop je keramiek + wolfsraam tot 1 massa / substantie kunt brengen. Weet er iemand hier misschien hoe dat mogelijk gemaakt kan worden. Ik heb zelf niet zo heel veel verstand van Chemie vandaar dat ik het hier vraag

Met vriendelijke groet

Bart

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: keramiek + wolfsraam

Keramiek is een verzamelnaam van oxide-materialen. Wolfraam is een metaal. Beide kun je niet smelten: smelttemperaturen zijn veel te hoog. Er wordt voor gloeidraden van wolfraam vaak een vatting van keramiek gemaakt.

Er zijn speciale bedrijven die met (technische) keramiek kunnen werken.

Geen idee of er een mengsel van wolfraam en keramiek kan bestaan, en wat je daarmee zou willen. Kun je iets meer achtergrond geven?

Berichten: 5

Re: keramiek + wolfsraam

Ik heb hier wel eens wat onderzoek naar gedaan en ik denk dat hij zoekt naar iets wat een "ceramic metal composite" heet: gebruik van een metaal als vezel en een keramisch materiaal als matrix, denk aan een normaal composiet zoals glasvezel-PE, wat in allerlei toepassingen wordt gebruikt.

Je gebruikt de vezel om het keramisch materiaal taaier te maken, zodat het schokken beter kan opvangen. Waarom je echter wolfraam zou gebruiken, behalve het hoge smeltpunt, weet ik niet. Ceramic-ceramic composites met bijvoorbeeld alumina vezels geven net zulke goede resultaten voor de meeste testen. Met wolfraam is bijna niet te werken. Wel is een manier om alumina vezels te maken het aanbrengen van alumina op een wolfraam draad door bijvoorbeeld opdampen.

Voor het maken van deze composieten zijn meerdere manieren: Meestal wordt aan een keramiek poeder een geringe hoeveelheid organische binder toegevoegd en in vorm geperst, waarna het wordt gesinterd: de binder verbrand en het keramiek bindt met elkaar bij temperaturen tussen de 1400 en 2400C.

Voor praktische toepassingen van keramische materialen kan je ook eens zoeken naar "body armour" of "ballistic armour"

Reageer