Plastics en blaasmiddelen.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Plastics en blaasmiddelen.

Hallo. Ik heb een vraag wat betreft plastics.

Veel verschillende soorten plastics worden gemaakt door middel van een blaasmiddellen.

Voorbeelden hiervan zijn EPS ( geexpandeerd polystyreen) en PCC ( Polyurethaan).

Toch zijn er vrij weinig stoffen ( voor zover mij bekend is) die door blaasmiddelen worden gemaakt. Ik heb hierbij twee vragen.

- Hoe werkt precies een blaasmiddel?

Ik weet dat het door middel van gassen gebeurd, een gas wordt door een plastic geblaast. Maar hoe zit het precies op moleculair niveau?

- Mijn tweede vraag: Waaraan moet een plastic voldoen om het door een blaasmiddel mee te bewerken? Ligt het heel simpel, zoals alleen thermoplasten? Of moet het een bepaalde chemische structuur hebben?

bij voorbaat heel veel dank!
The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Plastics en blaasmiddelen.

Nou bij de meeste polyurethanen (denk aan die PUR-schuimbussen), wordt het product ter plekke gevormd, dus zodra je het eruit spuit. Voordeel van deze reactie is is dat er CO2 ontstaat. :)

Reageer