zoutzuur aantonen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 41

zoutzuur aantonen

Ik heb laatst eens de elektrolyse van zout NaCl gedaan en het gas ervan opgevangen en door water heen geleid maar het werd gewoon chloorwater. de bedoeling was fat ik HCl opving maar ik kreeg alleen Cl. klopt er dan iets niet aan de formule:

NaCl <=> H2O + 2 e = NaOH, HCl.?

of is dit HCl gewoon elementair waterstof en chloor waardoor ik alleen de chloor atomen opving in het water en dus als het ware de chloor grotendeels wegfilterde uit het waterstofgas? omdat de oplosbaarheid van chloorgas 75 X groter is dan van het waterstofgas.

en moch er toch waterstofchloride in zitten hoe toon ik dit dan aan?

want het water rook wel heel erg naar chloor zelfs nu er al 2 dagen geen chloorgas meer bij is gekomen.

zeg me niet dat ik gewoon een stukje soda (NaHCO3) er bij moet doen want dat heb ik al gedaan maar er gebeurde vrijwel niets.

weten jullie een indicator voor zoutzuur en hoe ik die moet maken

en een verklaring hoe het kan dat ik waarchijnlijk alleen chloorwater heb inplaats van zoutzuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zoutzuur aantonen

Nee, geen van je suggesties is juist. Zoek nog maar eens na: als je een zoutoplossing elektrolyseert (ik neem tenminste aan dat je geen gesmolten zout hebt gebruikt bij 800 graden) dan wordt er hypochloriet gevormd. Chloorgas is niet atomair, chloor is één van de elementen die als paar voorkomt: Cl2.

Berichten: 3.145

Re: zoutzuur aantonen

Nee, er ontstaat geen hypochloriet (althans niet direct), maar er ontstaat chloorgas, Cl2. Dit echter alleen bij gebruik van de juiste anode (grafiet, Pt-draad). Bij goede vermenging krijg je inderdaad wel hypochloriet, omdat het chloor-gas reageert met de hydroxide, welke aan de kathode wordt gevormd.

@Pauw: Je krijgt dus geen HCl-gas, maar H2 en Cl2. A.u.b. vang deze twee gassen niet gemengd bij elkaar op. Dat is vragen om problemen. Fel licht (bijvoorbeeld zonlicht, maar ook een felle halogeenlamp) kan leiden tot een explosie van het Cl2/H2 mengsel. Een keer boos kijken naar het gasmengsel kan ook leiden tot explosie. Dan vliegen de glas splinters je om de oren of erger. Doe het dus niet.

Als je thuis wilt experimenteren, dan wil ik je daar alleen maar toe aanmoedigen (doe ik zelf ook), maar alsjeblieft doe wel eerst onderzoek naar mogelijke risico's. Jij was toch ook diegene die natrium wilde maken thuis? We hebben er echt niets aan als iemand zichzelf verwondt. Think first, act later!

Berichten: 41

Re: zoutzuur aantonen

er mach inderdaad geen vuur bij komen. Ik doe deze proeven natuurlijk bij dagen dat koud weer is zoals nu. Maar een vraagje blijft natriumhypochloriet ook intact als NaOCl als je het indampt of krijg je dan natronloog (wat de bedoeling is)? in dat geval zal deze formule dus wel kloppen.

NaOCl (H2O)2 + warmte = NaOH en HCl.

Ik wil namelijk weer een heleboel andere proeven waar NaOH of HCl voor nodig heb.

zoals het maken van natriumpermanganaat (NaMnO4) door mangaan te laten oxideren en dan het oxidemateriaal op te lossen in NaOH oplossing etc. of moet ik gewoon door gaan met de elektrolyse tot alle chloor permanent verdwenen is?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zoutzuur aantonen

Nee, je moet stoppen met experimenten die je niet begrijpt. Daar komen ongelukken van.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zoutzuur aantonen

Pauw schreef: er mach inderdaad geen vuur bij komen. Ik doe deze proeven natuurlijk bij dagen dat koud weer is zoals nu. Maar een vraagje blijft natriumhypochloriet ook intact als NaOCl als je het indampt of krijg je dan natronloog (wat de bedoeling is)? in dat geval zal deze formule dus wel kloppen.

NaOCl (H2O)2 + warmte = NaOH en HCl.

Ik wil namelijk weer een heleboel andere proeven waar NaOH of HCl voor nodig heb.

zoals het maken van natriumpermanganaat (NaMnO4) door mangaan te laten oxideren en dan het oxidemateriaal op te lossen in NaOH oplossing etc. of moet ik gewoon door gaan met de elektrolyse tot alle chloor permanent verdwenen is?
En de extra zuurstof die je overhoudt fuseert met zichzelf tot een heleboel licht? Ik zou eerst maar eens diep in de theorie duiken als ik jouw was voor de zaak misgaat (klinkt cru maar eigenlijk hoop ik dat het ooit misgaat, misschien leer je er dan wel van, maar ik weet dat je zoiets nooit moet toewensen)

Berichten: 3.145

Re: zoutzuur aantonen

Zucht..... ...... ...... ......

Pauw, misschien kom ik wat bot over, maar ik krijg de indruk dat je er echt heel weinig van snapt, en zoals al meermalen is aangegeven door diverse forumleden, dit is vragen om ongelukken.

Zoals je nu te werk gaat krijg je GEEN NaOH :) !!

Nogmaals, ik wil je juist aanmoedigen om te experimenteren, maar pak nou eerst eens een fatsoenlijk boek over chemie en probeer de basisdingen te begrijpen Afbeelding. Ik meen het, het experimenteren wordt dan ook VEEL leuker, omdat je dan je resultaten kunt voorspellen en ook nog eens kunt sturen in de uitkomst van je experimenten. Zomaar wat bij elkaar flikkeren is niet de beste manier, zwak uitgedrukt.

Nog wat anders, ergens weinig van snappen is geen probleem, maar dan maar gewoon doormodderen is wel een probleem. Het zou toch ook naar zijn als we over een tijdje moeten vernemen dat je jezelf verwond hebt.

Om toch nog maar even terug te komen op die reactie met NaOCl. Bij indampen ontleedt NaOCl. Er komt zuurstof vrij en er vormt zich NaCl (keukenzout). Daarnaast zal ook een deel worden omgezet tot NaClO3 en NaCl. In ieder geval krijg je geen NaOH. Bovendien, NaOH koop je in elke bouwmarkt voor een paar euro per halve kilo.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: zoutzuur aantonen

Zoutzuur ook :) . Wellis waar 10%.

Berichten: 41

Re: zoutzuur aantonen

Dit wil zeggen dat je voor het maken van NaOH via elektrolyse beter de stoffen NaHCO3, Na2CO3, CH3COONa, NaNO3, NaHSO4, Na2SO4 en Na(PO4)3 kunt gebruiken.

Niet de stoffen NaCl, NaBr, NaAsO4, NaClO4, NaClO3, NaF en NaAs. omdat de stoffen chloor, flour, broom en arseen zeer reactief zijn en dus heftig reageren met Na atomen.

bedankt dat jullie me even lieten nadenken en conclusies trekken. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zoutzuur aantonen

Pauw schreef: Dit wil zeggen dat je voor het maken van NaOH via elektrolyse beter de stoffen NaHCO3, Na2CO3, CH3COONa, NaNO3, NaHSO4, Na2SO4 en Na(PO4)3 kunt gebruiken.

Niet de stoffen NaCl, NaBr, NaAsO4, NaClO4, NaClO3, NaF en NaAs. omdat de stoffen chloor, flour, broom en arseen zeer reactief zijn en dus heftig reageren met Na atomen.

bedankt dat jullie me even lieten nadenken en conclusies trekken. :)
Ja en weer de verkeerde dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: zoutzuur aantonen

Ik snap best dat je een aantal proeven wilt uitvoeren, maar waarom wil je dan perse NaOH verkrijgen door elektrolyse. Terwijl je het gewoon in elke drogist/bouwmarkt kan kopen. Probeer dan een andere reactie, die "makkelijker" is en waar je een stof uit verkrijgt die niet zomaar in de winkel te koop is :) .
Dit wil zeggen dat je voor het maken van NaOH via elektrolyse beter de stoffen NaHCO3, Na2CO3, CH3COONa, NaNO3, NaHSO4, Na2SO4 en Na(PO4)3 kunt gebruiken.

Niet de stoffen NaCl, NaBr, NaAsO4, NaClO4, NaClO3, NaF en NaAs. omdat de stoffen chloor, flour, broom en arseen zeer reactief zijn en dus heftig reageren met Na atomen.
Ik snap trouwens ook niet hoe je ineens bij die conclusie kwam :P . Volgens mij heeft niemand ook maar iets over fluor of arseen gezegt. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: zoutzuur aantonen

NaHCO3, Na2CO3, CH3COONa, NaNO3, NaHSO4, Na2SO4 en Na(PO4)3 NaAsO4, NaClO4, NaClO3
NaHCO3, Na2CO3, CH3COONa, NaNO3, NaHSO4, Na2SO4 en Na(PO4)3 NaAsO4, NaClO4, NaClO3
<table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderator opmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'>Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</td></tr></table><div class='postcolor'>

En even wat anders; begrijp je dat je bezig bent met dingen waar je de gevolgen niet van overziet? En dat dat gevaarlijk kan zijn? En dat iedereen probeert je daarvan op de hoogte te stellen maar dat je dat gewoon bot negeert?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: zoutzuur aantonen

Pauw schreef: Dit wil zeggen dat je voor het maken van NaOH via elektrolyse beter de stoffen NaHCO3, Na2CO3, CH3COONa, NaNO3, NaHSO4, Na2SO4 en Na(PO4)3 kunt gebruiken.

Niet de stoffen NaCl, NaBr, NaAsO4, NaClO4, NaClO3, NaF en NaAs. omdat de stoffen chloor, flour, broom en arseen zeer reactief zijn en dus heftig reageren met Na atomen. 

bedankt dat jullie me even lieten nadenken en conclusies trekken.  :)
Nee, uit deze stoffen wordt via electrolyse geen NaOH gemaakt. Commercieel gezien wordt dit gemaakt uit NaCl, maar wel onder specifieke condities. Thuis kun je echt niet zo gemakkelijk NaOH maken uit NaCl.

Nogmaals wil ik benadrukken dat je eens flink aan het studeren moet slaan Afbeelding. Zonder dat loop je risico op ongelukken, maar in ieder geval zul je geen resultaten bereiken met je experimenten.

Berichten: 41

Re: zoutzuur aantonen

ik ben erachter aan de hand van jullie reakties dat elektrolyses dus niet echt de moeite waart zijn om zelf thuis te doen. alleen ik heb bereken dat ik met al dit NaOCl (ong 3 liter) wat de afgelopen winter heb gemaakt wel ong 7,95 euro heb bespaart aan chlorix. omdat een liter chlorix (ook NaOCl) bij ons ong. 3,- euro kost. en een zakje zout van ongefeer 1kg maar 0,35 euro kost.

maar om even hierop terug te komen

Je krijgt dus geen HCl-gas, maar H2 en Cl2. A.u.b. vang deze twee gassen niet gemengd bij elkaar op. Dat is vragen om problemen.

ik heb deze gassen niet bij elkaar opgevangen. mijn neef had namelijk wel eens ongelukken hiermee gehad toen hij ook NaOH probeerde te maken.

Maar hoe doen ze dit dan in de fabriek?

Beryllium: lees je de reacties ook?? Gebruik alsjeblieft sub- en superscript!! Dit is de laatste keer dat ik het voor je aanpas. De volgende keer krijg je een waarschuwing.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: zoutzuur aantonen

Je krijgt dus geen HCl-gas, maar H2 en Cl2. A.u.b. vang deze twee gassen niet gemengd bij elkaar op. Dat is vragen om problemen.
(Captain Obvious Afbeelding ) Dat zeggen wij tegen jou, jij was degene die dit experiment wilde uitvoeren.

En al had je even gegoogled had je direct deze link gevonden: Productie NaOH

Reageer