kristalvlak NaCl

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 45

kristalvlak NaCl

Hallo,

ik heb een experiment uitgevoerd (bijna volledig behalve deze vraag) waarbij er een model van een kristalrooster van NaCl nagebouwd wordt. Een onderdeel is (incl vraag), tracht alle kristalvlakken te achterhalen van het NaCl rooster.

Mijn vraag is hetvolgende, hoe kan ik de kristalvlakken achterhalen?

Stel dat je dit moet schatten, hoe schat je het maximum en het minimum?

Berichten: 198

Re: kristalvlak NaCl

eenheidscel van NaCl (= haliet als mineraal-benaming) is zo kubisch als wat, het zal dus enkel rechte hoeken hebben bij de kristalvlakken. rechthoeken dus, en wel 6 stuks, net als een balk.

moest het nu nog eens gevormd zijn in perfect stabiel evenwichtig milieu met overal rondom zich plaats om te groeien, zal het zelfs een kubus zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kristalvlak NaCl

Nou, die redenering is niet helemaal sluitend, hoor! Aluin is ook een kubisch rooster, maar kristalliseert met een dominante octaedervorm.

De kristalvlakken die worden gevormd bij de groei zijn een functie van het kristalrooster, maar ook van de preciese rangschikking van atomen daarbinnen en van de omgeving (bv. oplosmiddel, temperatuur, andere verontreinigingen in de oplossing).

Zo 1,2,3 een sluitend antwoord vinden op deze vraag vind ik dan ook heel moeilijk!

edit: namen achterhalen van de zes dominante vlakken op een zoutkristal is niet zo moeilijk. Probeer het zelf eens!

Berichten: 198

Re: kristalvlak NaCl

Het blijkt zelf zijn naam te geven aan een specifieke structuur

Neem hier een kijkje

Het is dus cubisch, maar het speciale is dat de Na-ionen in octahedrale holtes zitten... of zoiets, mijn engels is niet super maar er staat wel "it's cubic nature"

het ziet en gedraagt zich dus kubisch

Berichten: 311

Re: kristalvlak NaCl

Een kristalvlak wordt tog beschreven met miller indices? Zo heb je bijvoorbeeld het (100), (010), (001) en het (111) vlak.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kristalvlak NaCl

Yep. Die eerste drie zitten zijn dominant op een keukenzout kristal (ze zijn ook symmetriegerelateerd), en de laatste is dominant op een aluinkristal (met de zeven andere symmetriegerelateerde vlakken).

Reageer