Warmte verlies per meter PVC

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Warmte verlies per meter PVC

Hey allemaal.

Voor ons project gaan we een Warmtewisselaar met een koeltoren koppelen, voor deze koppeling gebruiken we pvc buizen. Nu moet er uitgezocht worden, hoeveel energie verlies er ontstaat per meter pvc buis. Hiervoor moet een modelletje gemaakt worden, zodat ze alleen het debiet en de temperatuur van het water hoeven in te voeren.

Nu wil ik eerst simpel beginnen door een bepaald debiet te nemen namelijk 0,3 M3/uur en het temperatuur van het instromende water is 323k (50 graden celcuis)

er zijn 2 formules voor het warmte verlies namelijk

debiet*dichtheid*delta Temp (Tout-Tin) = Q = A*h*delta Tl

T1 is 323k

T2 is 320k (heb ik geschat (los ik later op met de trial en error)

To is 293k

delta T heb ik opgelost met:

^Tl = ^T2-^T1...............^Tl = 27 - 30 = 28,47

_______ .......................... _______

ln (^T2/^T1).................. ln (27/30)

dit gaf een delta T van 28,47k

A=contact oppervlakte => binnenste clilinderoppvl. => pi*D*L= Pi*0,027*1= 0,027Pi

h bestaat uit 3 h's die volgens de totale paralelle weerstand's berekening opgeteld kunnen worden 1/Rtot = 1/R1 + 1/R2 etc.

hi

ho

hpvc

hi heb ik opgelost met:

0,023* (G^0.8)(k^2/3)(Cp^1/3)

_____________________

(D^0.2)(viscositeit^0.47)

G wist ik niet maar ik wist wel dat de Re 3943 was (pvd/u)

toen vond ik een Re= DG/u)

G gaf 145,70 kg/m2*s

na invullen bleek hi 750,66 te zijn.

en nu loop ik vast want ik moet de ho hebben en hpvc

ik heb wel een formule gevonden, maar daarin zit een "ratio of turbulent diffusivities (epsilonH/epsilonM)" en die kan ik niet vinden.

hoDo ......................................................................................... DoG........Cp u

____ = (psi o="ratio of turbulent diff. (eH/eM) outside of tube") ____ , ____

k............................................................................................. u ............ k

die comma houd in dat ik mag kiezen of niet?

ik hoopte dat jullie een betere functie hebben voor ho, of anders een manier weten om aan mijn eH/eM te komen.

alvast bedankt.

Reageer