Biochemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

Biochemie

Hey,

Ik hoop dat ik hier ook een biochemie vraagje mag stellen, of dat jullie mij anders kunnen zeggen waar ik hulp kan krijgen.

We zijn nu net met biochemie begonnen en ik ben bezig met een weekopdracht. Ik loop echter compleet vast, mijn boeken helpen me niet, zelfs het heilige google niet.

Ik ben opzoek naar informatie over het eiwit tPA, en dan vooral de 3d structuur.

Verder moet ik weten hoe een eiwit kan worden geisoleerd, gezuiverd en kan worden over gebracht in een prokaryotische productie cel zodat deze het eiwit gaat produceren.

Ik vraag niet zozeer om de antwoorden, maar ik hoop dat iemand mij een tip kan geven hoe ik hier naar kan zoeken. Misschien een naam van een isolatiemethode ofzo, of een handige site?

Bedankt alvast :)

m.v.g. marloes

Gideon: Ik heb hem even verplaatst naar de biochemie hoek...
Bij gebrek aan beter: .

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Biochemie

Vragen mag altijd :)

Structuur (via google afbeeldingen)

Afbeelding

En het mooie aan google afbeeldingen; hij geeft je even de link van de originele site

Kan je daar wat mee?
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 337

Re: Biochemie

Je wilt dus iets doen met het eiwit tissue plasminogen activator.

Volgens mij ben je van plan tPA tot overexpressie te brengen in bacterieen, klopt dit?

Het is niet zo, zoals jij veronderstelt, dat wanneer je een eiwit isoleert, zuivert en overbrengt in een prokaryote cel (E. Coli bijvoorbeeld) dat deze dan het eiwit gaat maken. Eerder is het denk ik de bedoeling, dat je het DNA dat codeert voor tPA isoleert of amplificeert, daarna via een klonering zorgt dat de bacterie dit eiwit gaat maken.

Ik neem aan dat je pas daarna je eiwit moet isoleren en zuiveren...

Berichten: 31

Re: Biochemie

Hoi Marrel

tPA, oftewel 'tissue plasminogen activator'... Gewoon via je heilige Google :) (structure "tissue plasminogen activator")

Voor de rest zou ik het (nog) niet weten :P

Berichten: 26

Re: Biochemie

@Jurn

Mja die had ik inderdaad ook gevonden, er waren alleen meer foto's met andere structuren waardoor ik eigenlijk niet goed wist of dat de goede was.

@Gideon

Ehm ja ik denk dat ik dat wil :P . Het is een theorie opdracht, we moesten meer opzoeken over tPA en over hoe je eiwitten kon overbrengen in bacteriën. Dat overbrengen, isoleren etc. hoeft niet specefiek over tPA te gaan.

En wat je daarna zegt, ik geloof het meteen :) ik snapte het geheel ook nog niet helemaal.

@y500

Dankjewel, maar dat is geen 3D structuur :P
Bij gebrek aan beter: .

Berichten: 2.035

Re: Biochemie

Echte eiwit-3D structuren vind je (o.a.) in de Protein Data Bank.

Zoekend op "tpa" vind je hier 18 hits... daar zal degene die jij nodig hebt wel tussen zitten!

Per record in deze database vind je een heleboel relevante informatie over het desb. eiwit! :)

Berichten: 31

Re: Biochemie

Hey Dhr Verheij,

Heeft U nog meer van zulke databanken in uw favorieten staan? Enzymen bijvoorbeeld, of chemicalien?

Alvast bedankt!

Berichten: 740

Re: Biochemie

Met het overbrengen van een eiwit in E.coli komen een hoop dingen kijken. Als je bijvoorbeeld een eiwit hebt dat in mensen speciaal moet worden gevouwd in het golgi syteem, dan kan je dit eiwit niet ter expressie brengen in prokayrotische cellen (bevatten geen golgisysteem).

Om het eiwit te plaatsen in bacterie cellen moet je de sequentie van het eiwit vermenigvuldigen met moleculaire biologische technieken zoals PCR. Daarna kan je deze sequentie plaatsen in de cloning site van een bepaalde plasmide en deze kan je vervolgens transfecteren in een bacterie, om zo vervolgens je eiwit aan te maken. De controle kan je doen door het aantonen van je eiwit met technieken zoals Elisa enz.

Berichten: 2.035

Re: Biochemie

y500 schreef:Hey Dhr Verheij,

Heeft U nog meer van zulke databanken in uw favorieten staan? Enzymen bijvoorbeeld, of chemicalien?

Alvast bedankt!
Eh ja, een stuk of 300 :)

Als je even aangeeft wat je precies zoekt, zal ik je een lijstje opsturen Afbeelding

Berichten: 740

Re: Biochemie

Ook wat in de richting moleculaire biologie, biochemie immunologie?

Berichten: 2.035

Re: Biochemie

Ik maak even een lijstje, en meel het aan jullie beiden :)

Berichten: 2.035

Re: Biochemie

Aangezien een van jullie twee geen email-adres heeft opgegeven, zet ik hem maar hier! :)

Berichten: 31

Re: Biochemie

Wow,

Daar moeten er genoeg tussen zitten die bruikbaar zijn voor mijn studie!

Dank U!

Berichten: 740

Re: Biochemie

dank je wel Herman! :)

Reageer