voedselbederf

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

voedselbederf

hallo ik heb even een vraag

wie weet welke micro-organisen Kaas, Yoghurt, Bier laten bederven

alvast bedankt voor jullie hulp

M.V.G snicker0

:)

Re: voedselbederf

Met de zoekfunktie "kaas yoghurt" vindt je het volgende topic

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...hl=kaas+yoghurt

Berichten: 740

Re: voedselbederf

De soorten die daar niet vernoemd zijn maar ook vaak mede verantwoordelijk zijn voor bederf:

Yersinia en Listeria

Berichten: 2.035

Re: voedselbederf

Roy van Heesbeen schreef: De soorten die daar niet vernoemd zijn maar ook vaak mede verantwoordelijk zijn voor bederf:

Yersinia en Listeria
Da's wel erg algemeen... ik ken een Yersinia-soort die wel wat meer doet dan voedsel bederven :)

Kan je wat specifieker zijn? (ik ben ook geinteresseerd!)

Berichten: 740

Re: voedselbederf

Het is natuurlijk heel verschillend welke soort de veroorzaker is van bederf.

Over het algemeen wordt bederf bij producten zoals melk en verse room meestal veroorzaakt door Listeria en Salmonella. Bij kaas ligt dit ook een beetje hetelfde omdat deze producten op elkaar lijken.

Bederf bij bier kan veroorzaakt door Literia, maar meestal Bacillus soorten waarvan de sporen zijn gaan groeien. Ook kunnen lactobacillen het bier verzuren.

Yoghurt is een voedingsmiddel dat in werkelijkheid al 'bedorven' is door lactobacillen. Deze kunnen na een lange tijd er wel voor zorgen dat de smaakverloren gaat. Na verloop van de tijd kunnen ook andere acidofiele bacterien hierin uitgroeien.

Yersinia is vaak de veroorzaker van bedorven vakensvlees, het komt ook wel eens voor dat deze melk en kaas bederft. (meestal de Yersinia enterocolitica)

Berichten: 2.035

Re: voedselbederf

Ok duidelijk, bedankt!

Berichten: 7

Re: voedselbederf

bedankt voor jullie tips ik kan ze goed gebruiken voor school :)

Berichten: 7

Re: voedselbederf

en ik heb nog ff een vraagje hoe kun je die 2 soorten herkennen ik ben al bezig geweest met zoeken maar ik kan het niet egt vinden

alvast bedankt Nick

Berichten: 740

Re: voedselbederf

selectief kweken op een voedingsbodem. Deze is per soort verschillend.

De soort agar voor de bacterie heb ik hieronder even neergezet.

Voor e.coli: EMB agar

Voor listeria: PACAM agar

Voor yersinia: CIN agar

Voor Bacillus: MYP agar

Reageer