Atoomabsorptie spectrofotometrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

Atoomabsorptie spectrofotometrie

Hoi allemaal,

Ik moet maandag een proef doen met de AAS, bepaling van calcium in een watermonster, hierbij staan ook een aantal vragen gesteld en ik kom er nog niet helemaal uit.

Waarom kan bij AAS geen gebruik worden gemaakt van een continue lichtbron, ondanks dat er een monochromator aanwezig is?

Is het mogelijk om een juiste conclusie te trekken uit een experiment met de variatie van de spleetbreedte? Welke factoren spelen een rol bij de keuze van de spleetbreedte?

Berichten: 74

Re: Atoomabsorptie spectrofotometrie

Omdat de lijnbreedte van absorptie bij een atoom te klein is(kleiner dan de bandbreedte van de monochromator) hierdoor is de wet van beer niet langer geldig en krijg je geen lineair verband meer tussen absorptie en concentratie.

Berichten: 37

Re: Atoomabsorptie spectrofotometrie

Okeej dat begrijp ik, lijkt me logisch. Mss had ik er zelf ook wel op kunnen komen :) .

Maar goed... nu de 2e vraag weet iemand hier een antwoord op?
Is het mogelijk om een juiste conclusie te trekken uit een experiment met de variatie van de spleetbreedte? Welke factoren spelen een rol bij de keuze van de spleetbreedte?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Atoomabsorptie spectrofotometrie

Is het mogelijk om een juiste conclusie te trekken uit een experiment met de variatie van de spleetbreedte?
Dat ligt eraan wat voor conclusie je trekt. Leg eens wat meer uit?
Welke factoren spelen een rol bij de keuze van de spleetbreedte?
Je moet dan denken aan resolutie (de minimale afstand tussen opeenvolgende pieken die te onderscheiden zijn) en intensiteit (een bredere spleet laat meer licht door).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer