[scheikunde] Stabiliteit van carotenoiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Stabiliteit van carotenoiden

Hoi allemaal,

voor school moet ik uit zoeken wat er voor zorgt dat een carotenoide stabiel is...

nou vraag ik me ten eerste af wat ze bedoelen met stabiel; is dat stabiel in structuur of in werking?

Als ze bedoelen in structuur, dan is de mate waarin een carotenoide stabiel is toch vooral te danken aan het aantal dubbele bindingen die hij heeft (hoe meer dubbele bindingen, hoe reactiever en dus minder stabiel hij is)

Als ze bedoelen in werking is de mate van stabieliteit toch ook afhankelijk van het aantal dubbele bindingen (hoe meer dubbele bindingen, hoe beter hij vrije radicalen kan vangen met de elektronen die deze dubbele binding vormen en wordt de dubbele binding gewoon een enkele binding)

Is deze gedachte goed? kan iemand mij anders vertellen wat een carotenoide wél stabiel maakt? (zowel in werking, als in structuur indien mogelijk)

gr's Rob

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Stabiliteit van carotenoiden

Cubefreak schreef:Hoi allemaal,

voor school moet ik uit zoeken wat er voor zorgt dat een carotenoide stabiel is...

nou vraag ik me ten eerste af wat ze bedoelen met stabiel; is dat stabiel in structuur of in werking?

Als ze bedoelen in structuur, dan is de mate waarin een carotenoide stabiel is toch vooral te danken aan het aantal dubbele bindingen die hij heeft (hoe meer dubbele bindingen, hoe reactiever en dus minder stabiel hij is)

Als ze bedoelen in werking is de mate van stabieliteit toch ook afhankelijk van het aantal dubbele bindingen (hoe meer dubbele bindingen, hoe beter hij vrije radicalen kan vangen met de elektronen die deze dubbele binding vormen en wordt de dubbele binding gewoon een enkele binding)

Is deze gedachte goed? kan iemand mij anders vertellen wat een carotenoide wél stabiel maakt? (zowel in werking, als in structuur indien mogelijk)

gr's Rob
Het gaat er in beide gevallen om dat de dubbele bindingen geconjugeerd zijn; dit betekent dat je een 'uitgesmeerd' systeem van л-electronen hebt, en dit geeft zowel chemische stabiliteit (vergeleken met een molecuul met niet-geconjugeerde dubbele bindingen), als extra stabiliteit na het invangen van een electron (afkomstig van een radicaal), ook weer t.o.v. andere, niet-geconjugeerde systemen.

Let wel, zo'n 'radical scavenger' vangt geen radicalen in (de naam is inderdaad wat verwarrend! :) ), maar neemt het ongepaarde electron over van het radicaal! Hierna kan er van alles gebeuren (verdere electron-overdracht, reactie met een ander radicaal) om het radicaal te laten 'verdwijnen'.....

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Stabiliteit van carotenoiden

Bedankt, zeker nuttige informatie :)

Reageer