Een ijsje koud houden

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 5

Een ijsje koud houden

Ik heb geen flauw idee of deze vraag in deze catagorie hoort, maargoed. Als ik een ijsje voor een periode van 6 uur onder -5 graden celcius wil houden, kan dat zowel fysisch als chemisch. Uiteraard bij kamertemperatuur.

Fysisch: thermosfles met antivries open in de diepvries leggen, ijsje in de thermosfles, thermosfles uit de diepvries, dop erop en dan blijft het ijsje koud voor meer dan 6 uur. (bij kamertemperatuur) (experimenteel bepaald)

Met deze manier heb je wel antivries aan je ijsje maar dat terzijde :)

Chemisch: eveneens een isolerend materiaal (piepschuim) waar een endotherme chemische reactie in plaatsvind. De endotherme reactie onttrekt warmte uit de omgeving waardoor het ijsje koud blijft. Nu is een mogelijkheid het oplossen van een zout in water. Maar dit werkt niet efficiënt genoeg om het ijsje voor langere tijd koud te houden (te veel chemicaliën nodig)

Een andere mogelijkheid is een reactie van kristallen Ba(OH)2.8H2O (barium hydroxide octahydraat) met kristallen NH4NO3 (ammonium nitraat), al eerder op dit forum: link

Dit levert wel genoeg "koude" op.

Nu is mijn vraag, Zijn er nog meer endotherme reacties die een ijsje voor een uur of 6 koud kunnen houden, zonder dat daar liters chemicaliën voor nodig zijn?

M. vr. Gr. Maarten te Molder, student @ HAN-HLO organische chemie

Berichten: 1.153

Re: Een ijsje koud houden

heel flauw: gebruik een diepvries....

Serieus: Volgens mij heb je aan die link die je zelf al vond genoeg. Maar ik weet niet zo een twee drie meer reacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Een ijsje koud houden

Niet echt chemisch, maar wat dacht je van koudijs (vast CO2) of vloeibaar stikstof?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 161

Re: Een ijsje koud houden

gebruik de smeltwarmte van ijs: laagje ijs/laagje zout/laagje ijs/laagje zout etc. Hiermee kan je ruim beneden nul komen.

Berichten: 198

Re: Een ijsje koud houden

zoute ijsjes, yuk :)

maar ik volg jeroen en moest je ze echt willen ergens mee naartoenemen heb je nog altijd de koelbox :P

Berichten: 2.035

Re: Een ijsje koud houden

Niet echt chemisch, maar wat dacht je van koudijs (vast CO2) of vloeibaar stikstof?
Beetje flauw, maar vast CO2 heet "droogijs"... alle ijs is koud! :)

Deze rare verspreking heb ik ook wel eens gemaakt.... m'n collega's rolden over de vloer :P

Berichten: 5

Re: Een ijsje koud houden

Aan die mogelijkheden heb ik al gedacht, maar de opdracht / vraag was om iets koud te maken met behulp van een chemische reactie. Ik weet niet hoe ver jullie zijn in thermodynamica, maar volgens mij neemt de reactiesnelheid af als de temperatuur afneemt (over het algemeen), en een endotherme reactie moet meestal opgestookt worden wil daar iets uitkomen.

In ieder geval bedankt voor jullie aandacht, mocht er nog iets zijn van mijn kant of van jullie kant, graag melden :)

Gegroet, Maarten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Een ijsje koud houden

Thermodynamisch kun je een endotherme reactie spontaan laten verlopen als de entropie sterk toeneemt. Dit betekent vaak: één of meer reactieproducten zijn gasvormig.

Ik kan me niet voorstellen dat er reacties zijn die bij lage temperaturen niet langzamer lopen. Exponentieel langzamer zelfs.

edit: betere formulering

Berichten: 219

Re: Een ijsje koud houden

Etherkoeling? Is overigens ook niet echt chemisch... maar misschien een capsule waarin ether opgesloten zit dat die capsule oplost doormiddel van toevoegen van een stof dat dan je ether vrijkomt :)

Berichten: 1.153

Re: Een ijsje koud houden

M2M schreef: Aan die mogelijkheden heb ik al gedacht, maar de opdracht / vraag was om iets koud te maken met behulp van een chemische reactie. Ik weet niet hoe ver jullie zijn in thermodynamica, maar volgens mij neemt de reactiesnelheid af als de temperatuur afneemt (over het algemeen), en een endotherme reactie moet meestal opgestookt worden wil daar iets uitkomen.

In ieder geval bedankt voor jullie aandacht, mocht er nog iets zijn van mijn kant of van jullie kant, graag melden :P

Gegroet, Maarten.
werkt een koelkast niet volgens een chemische reactie?? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Een ijsje koud houden

werkt een koelkast niet volgens een chemische reactie?? :)
Nope, de meeste koelkasten werken op basis van het fysische proces van expansie en compressie van een gas, of van een vloeibaar/gas faseovergang.

Berichten: 1.153

Re: Een ijsje koud houden

JeroenCV schreef: werkt een koelkast niet volgens een chemische reactie?? :)
Nope, de meeste koelkasten werken op basis van het fysische proces van expansie en compressie van een gas, of van een vloeibaar/gas faseovergang.
vloeibaar/gas overgang kan toch met wat taalkundig sleutelen tot een chemische onderwerp maken..... :P

Berichten: 5

Re: Een ijsje koud houden

als ik met een koelkast mocht werken had ik dat allang gedaan :)

Berichten: 161

Re: Een ijsje koud houden

Strontium schreef: zoute ijsjes, yuk ;)

maar ik volg jeroen en moest je ze echt willen ergens mee naartoenemen heb je nog altijd de koelbox  :)
Drop ijsjes zijn een klein beetje zout :) dus niet per definitie YUK

Maar wat als je dat ijsje bij een overdruk of onderdruk bewaart? De druk heeft invloed op het kookpunt, dus ook op smelten misschien?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Een ijsje koud houden

Bij verhoging van de druk verlaag je het smeltpunt van water/ijs. Helaas. En in een vacuum bewaren helpt geloof ik ook slechts 0.01K, bovendien zul je het ijsje toch bij normale druk moeten eten....

Reageer