profielwerkstuk vuur onderwater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

profielwerkstuk vuur onderwater

Heey allemaal,

Ik houd mijn profielwerkstuk over "onderwaterlassen" en onderwater vuur laten branden. hierbij wil ik graag een proefje doen.

Ik zat er aan te denken om een blokje wat bestaat uit een mengsel van

aluminium-oxide en magnesium aan te steken, en vervolgens in een bak met water te laten vallen, zodat we het blokje ook daadwerkelijk onderwater kunnnen zien branden!

Het is dus een ThermietReactie die we gaan maken.

Allemaal heel leuk bedacht in mijn hoofd, maar hoe werk ik dit uit in de practijk?

Heeft iemand hier voor mij de doseringen van de stoffen?

En een goede proefopstelling voor me, zodat ik deze proef uit kan voeren?

Alvast hartelijk bedankt!

en ik hoop dat ik ook weer snel verder kan met mn profielwerkstuk

Groetjes

Daan

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: profielwerkstuk vuur onderwater

Een blokje van een mengsel?

Een innig mengsel van een oxidator en een reductor, nodig voor "onder water branden" zoals jij het noemt, is inherent erg gevaarlijk. Misschien dat je een mengsel kunt vinden dat niet zo makkelijk vanzelf ontbrandt, maar dan is het ook niet eenvoudig om de reactie te laten beginnen. Om al helemaal niet te spreken over het redelijk gecontroleerd laten verlopen van zo'n reactie.

Het lijkt me geen goed idee om hiermee te experimenteren.

Berichten: 104

Re: profielwerkstuk vuur onderwater

lijkt me idd verstandig om het theoretisch te houden, zulke proefjes zijn veel te gevaarlijk. Je hebt geen idee van de gevolgen van dergelijke reacties.

Berichten: 3.145

Re: profielwerkstuk vuur onderwater

Een heel leuk experiment voor vuur onder water is het volgende:

Neem wat carbid en voeg dit aan water toe. Vang het acetyleengas op (ethyn) en zorg dat je het niet vermengt met lucht.

Neem ook wat chloorbleekmiddel of nog beter chloorkalk (calcium hypochloriet) en voeg wat zoutzuur toe. Op deze manier krijg je chloorgas. Zorg dat je vrijwel puur chloorgas krijgt, niet vermengd met lucht.

Vervolgens de fles met chloorgas op de kop onder water houden en dan vanuit de fles met ethyngas grote bellen bij dat chloorgas laten borrelen. Zodra het ethyngas bij het chloorgas komt brandt het met heldere roodoranje vlam, zonder dat het aangestoken moet worden. Dit kun je doen, totdat het meeste chloorgas is opgebruikt.

Belangrijk voor de veiligheid: Chloorgas is erg giftig, dus buiten doen of in een zuurkast. Daarnaast moet je echt zorgen dat er geen lucht in de gassen zit. In lucht zit zuurstof en dat kan met acetyleengas leiden tot explosies (denk maar aan carbidschieten). Met (vrijwel) puur chloorgas en (vrijwel) puur acetyleengas krijg je geen explosies, maar mooie dieproodoranje vlammen met heel veel roet en een donker geluid.

Dit is echt een leuk en spectaculair experiment, dat met huis-tuin-en-keuken chemicalien kan worden gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: profielwerkstuk vuur onderwater

woelen schreef: Een heel leuk experiment voor vuur onder water is het volgende:

Neem wat carbid en voeg dit aan water toe. Vang het acetyleengas op (ethyn) en zorg dat je het niet vermengt met lucht.

Neem ook wat chloorbleekmiddel of nog beter chloorkalk (calcium hypochloriet) en voeg wat zoutzuur toe. Op deze manier krijg je chloorgas. Zorg dat je vrijwel puur chloorgas krijgt, niet vermengd met lucht.

Vervolgens de fles met chloorgas op de kop onder water houden en dan vanuit de fles met ethyngas grote bellen bij dat chloorgas laten borrelen. Zodra het ethyngas bij het chloorgas komt brandt het met heldere roodoranje vlam, zonder dat het aangestoken moet worden. Dit kun je doen, totdat het meeste chloorgas is opgebruikt.

Belangrijk voor de veiligheid: Chloorgas is erg giftig, dus buiten doen of in een zuurkast. Daarnaast moet je echt zorgen dat er geen lucht in de gassen zit. In lucht zit zuurstof en dat kan met acetyleengas leiden tot explosies (denk maar aan carbidschieten). Met (vrijwel) puur chloorgas en (vrijwel) puur acetyleengas krijg je geen explosies, maar mooie dieproodoranje vlammen met heel veel roet en een donker geluid.

Dit is echt een leuk en spectaculair experiment, dat met huis-tuin-en-keuken chemicalien kan worden gedaan.
Wat krijg je dan als eindproducten? Me dunkt dat er chloroformderivaten gevormd worden.

Berichten: 3.145

Re: profielwerkstuk vuur onderwater

Heel veel roet, veel HCl en een kleine beetje gechloreerde koolwaterstoffen. Het meeste echter roet en HCl. De vorming van al dat roet is ook spectaculair om te zien. Twee heldere gassen bij elkaar en als eindproduct een dikke zwarte massa.

Hoofdreactie: C2H2 + Cl2 --> 2C + 2HCl

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: profielwerkstuk vuur onderwater

...dus dit komt neer op gewoon het kolfje onder water omdraaien zodat alle HCl oplost, desnoods met een kleine hoeveelheid base in het water?

Berichten: 3.145

Re: profielwerkstuk vuur onderwater

Als jij de juiste verhouding van C2H2 en Cl2 met elkaar mengt onder water, dan houd je inderdaad vrijwel geen volume meer over, omdat het gevormde HCl oplost en de roet een vaste stof is.

Slechts een paar procent is ander spul (chloorkoolwaterstoffen), dat ruik je (zoete lucht) als je ondermaat chloor gebruikt. Bij overmaat chloor ruik je verder niets, omdat chloor een dusdanig sterke geur heeft dat je verder niets meer ruikt. Dan slaan je longen gelijk op tilt :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: profielwerkstuk vuur onderwater

woelen schreef: Als jij de juiste verhouding van C2H2 en Cl2 met elkaar mengt onder water, dan houd je inderdaad vrijwel geen volume meer over, omdat het gevormde HCl oplost en de roet een vaste stof is.

Slechts een paar procent is ander spul (chloorkoolwaterstoffen), dat ruik je (zoete lucht) als je ondermaat chloor gebruikt. Bij overmaat chloor ruik je verder niets, omdat chloor een dusdanig sterke geur heeft dat je verder niets meer ruikt. Dan slaan je longen gelijk op tilt :P .
Geloof me, ik snap PRECIES wat je daarmee bedoelt :)

Reageer