[scheikunde] salpeterzuur in water + calciumcarbonaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] salpeterzuur in water + calciumcarbonaat

Ik heb bij deze vraag, deze reactievergelijking gevonden.

Ik weet niet zeker of die goed is, zou iemand mij daarbij kunnen helpen?

4NO3- (aq) + 4H3O+ +2CaCO3 (s) --> 2HCO3 (g) + 5H2O (l) + 2Ca2+ (aq) + 4NO3-(aq)

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] salpeterzuur in water + calciumcarbonaat

HCO3 bestaat niet het moet H2CO3, daardoor zal je vergelijking er natuurlijk ook anders uit zien

H2CO3 ontbindt trouwens in H2O en CO2.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] salpeterzuur in water + calciumcarbonaat

Dit kan niet kloppen.

Ten eerste heb je aan beide kanten evenveel nitraationen staan, die zouden dan niet in je vergelijking mogen staan.

Bovendien kan er geen gasvormig HCO3 gevormd worden; dat bestaat wel als ion: HCO3-.

Bedenk eens welke ionen van het salpeterzuur zouden kunnen reageren met welke ionen van het calciumcarbonaat.

[edit]OK, OK... Kerckhof was me voor :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 16

Re: [scheikunde] salpeterzuur in water + calciumcarbonaat

NO3 - (aq) + H3O + + CaCO3 (s) --> H2O (l) + HCO3- (aq) + Ca2+ (aq) + NO3- (aq)

Oftewel

2H3O + + 2CaCO3 (s) --> 2H2O (l) + 2HCO3- (aq) + 2Ca2+ (aq)

Is die zo goed?

Maar er stond als tip bij de opdracht dat 1 stof een gas moest zijn. Dus dat snap ik sowieso al niet helemaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] salpeterzuur in water + calciumcarbonaat

Collie schreef: NO3 - (aq) + H3O + + CaCO3 (s) --> H2O (l) + HCO3- (aq) + Ca2+ (aq) + NO3- (aq)

Oftewel

2H3O + + 2CaCO3 (s) --> 2H2O (l) + 2HCO3- (aq) + 2Ca2+ (aq)

Is die zo goed?

Maar er stond als tip bij de opdracht dat 1 stof een gas moest zijn. Dus dat snap ik sowieso al niet helemaal.
Wat dacht je van (sub en superscript gebruiken zoals is gezegd):

2 H3O+ + CaCO3(s) -> 3 H2O (l) + CO2 (g) + Ca2+

Als je naar de ladingen in jou post kijkt dan zie je dat je 2 elektronen mist 4+-2 = +2. Het zal je trouwens niet helpen met giswerk aan te komen als je niet snapt wat er nu eigenlijk gebeurt. Wanneer je dat snapt is de reactie logisch Afbeelding

Berichten: 16

Re: [scheikunde] salpeterzuur in water + calciumcarbonaat

Ja ik snap het nou. Er komt H2CO3 uit maar dat splitst zich gelijk weer in CO2 (g) en H2O (l).

Beryllium: Hallo, hoe vaak moeten we je wijzen op sub- en superscript?? Ik ga het na deze keer niet nog een keer voor je aanpassen!!

Reageer