cyclodextrines

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

cyclodextrines

Heeft er misschien iemand een idee hoe je cyclodextrine kan bepalen?

Het zijn grote moleculen, dus ik vermoed met HPLC.

Welke detector is hiervoor geschikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: cyclodextrines

UV/VIS op de juiste golflengte

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: cyclodextrines

Cyclodextrines zijn suikers, en die hebben geen absorptie in het UV/Vis.

De wateroplosbare cyclodextrines vormen wel zeer goede complexen met ondermeer kleine (apolaire) aromatische moleculen. Dmv een spectofotometrische titratie met een ijklijn kun je dan de concentratie cyclodextrines bepalen.

Berichten: 1.153

Re: cyclodextrines

een MS? triple quadrupole moet goed genoeg zijn....

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: cyclodextrines

een RI (brekingsindex) detector.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: cyclodextrines

DrQuico schreef: Cyclodextrines zijn suikers, en die hebben geen absorptie in het UV/Vis.

De wateroplosbare cyclodextrines vormen wel zeer goede complexen met ondermeer kleine (apolaire) aromatische moleculen. Dmv een spectofotometrische titratie met een ijklijn kun je dan de concentratie cyclodextrines bepalen.
Beetje erg late reactie maar nu wil ik het toch weten. Heeft het wel of niet absorberen van licht te maken met gedelocaliseerde/geconjugeerde elektronen zoals je die aantreft in bijvoorbeeld benzeen?

Berichten: 74

Re: cyclodextrines

FsWd schreef:
DrQuico schreef: Cyclodextrines zijn suikers, en die hebben geen absorptie in het UV/Vis.

De wateroplosbare cyclodextrines vormen wel zeer goede complexen met ondermeer kleine (apolaire) aromatische moleculen. Dmv een spectofotometrische titratie met een ijklijn kun je dan de concentratie cyclodextrines bepalen.
Beetje erg late reactie maar nu wil ik het toch weten. Heeft het wel of niet absorberen van licht te maken met gedelocaliseerde/geconjugeerde elektronen zoals je die aantreft in bijvoorbeeld benzeen?
Dat heeft er zeker iets mee te maken, overgangen in deze geconjugeerde systemen zijn toegelaten overgangen met hoge extinctie coëficient. Denk bijvoorbeeld aan TDI G1R4 met zijn teryleen en peryleen (=grote geconjugeerde systemen) groepen en extinctiecoëficient van rond de 85500.

Berichten: 2.035

Re: cyclodextrines

Voor UV/VIS absorptie heb je een zgn. "chromofoor" nodig. Chromoforen zijn groepen waarin, na excitatie, een electronische overgang plaats kan vinden. Voorbeelden van deze overgangen zijn л -> л*, n -> л*, n -> n* ("Charge Transfer" overgang) en n -> σ* (de laatste is hoog-energetisch en zeldzaam).

De overgangen in geconjugeerde systemen zijn van het type л -> л* en vallen pas in het UV/VIS als het geconjugeerde systeem een bepaalde lengte (aantal aromatische л-electronen of aantal geconjugeerde л-electronen) bereikt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: cyclodextrines

Bedankt, weet ik dat ook weer ;)

Reageer